Reitan forenkler navn og struktur

Reitangruppen endrer navn til REITAN og forenkler selskapsstrukturen innenfor handel, eiendom og kapital. Samtidig sees det på muligheter for vekst.

Eventyret startet med O. Reitan Kolonial i Nonnegata i Trondheim den 2. mai 1948

Reitangruppen endrer navn til REITAN

Det formelle selskapsnavnet blir REITAN Holding AS, men for å forsterke selskapets identitet og ivareta røtter og historie vil vi til daglig omtale selskapet som bare REITAN. Vi glemmer ikke hvor eventyret startet: med O. Reitan Kolonial i Nonnegata i Trondheim den 2. mai 1948.

-Det enkle er ofte det beste er lagt til grunn når vi nå endrer logo og navn på morselskapet fra Reitangruppen til REITAN. REITAN fungerer både i Trøndelag og internasjonalt. I over 26 år har vi hatt virksomhet utenfor Norge. I dag er vi i syv land i Norden og Baltikum, sier Odd Reitan.

Det første selskapet ble etablert av Ole og Margit Reitan for 72 år siden i Trondheim. I dag er 44 % av omsetningen fra selskaper utenfor Norge.

Logisk forenkling av strukturen innenfor handel, eiendom og kapital

REITAN (Reitangruppen) er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige forretningsområder. Fra januar 2021 forenkler REITAN strukturen fra fem til tre forretningsområder; Reitan Handel, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.

-Vi samler all vår handelsvirksomhet i ett forretningsområde. Sterke, selvstendige konseptselskaper som samarbeider tettere i en naturlig og god struktur vil gi muligheter for handelsvirksomheten vår. Det er både logisk, forenklende og forsterkende, sier Odd Reitan.

Reitan Handel AS blir ett av tre selvstendige forretningsområder i REITAN, med konseptselskapene REMA 1000 Norge AS, REMA 1000 Danmark AS, Reitan Convenience AS og Uno-X Energi AS. Selskapet skal ledes av Ole Robert Reitan.

-Reitan Handel skal gjennom tydelig kundefokus, sterke verdier og godt lokalt lederskap være et ledende selskap innenfor varehandel i Norden og Baltikum. Vi vil bygge et sterkt handelshus gjennom å utnytte mangfoldet i våre konsepter til å skape flere gode handleopplevelser, sier Ole Robert Reitan.

Reitan Handel inneholder sterke merkevarer som REMA 1000, Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven, R-kioski, Lietuvos Spauda, Northland, Caffeine Roasters, Uno-X og YX.

Reitan Eiendom ledes av Ingolv Høyland og Reitan Kapital ledes av Magnus Reitan, som før.

Utforsker muligheter for vekst

Reitan Handel trer i kraft januar 2021. REITAN har videre begynt å utforske muligheten for å i fremtiden børsnotere og i den forbindelse gjøre en minoritetsandel av aksjene i Reitan Handel tilgjengelig for andre aksjonærer.

-Jeg tror på spredt eierskap. Flere burde eie mere. Hvis dette skjer vil vi få en arena for medeierskap som jeg håper våre ansatte, kjøpmenn og kunder blir med på, sier Odd Reitan.

REITAN er tidlig i prosessen med å vurdere ulike vekstmuligheter. REITAN var på børs med Reitan Narvesen i år 2000 og tok selskapet av børs igjen etter bare ett år. I tiden fra 2001 og frem til i dag har REITAN som privateid selskap investert 25 mrd. norske kroner i handelsvirksomheten. Selskapet er fem ganger så stort og antall arbeidsplasser er doblet fra 20 tusen til 40 tusen.

Struktur og kultur med utgangspunkt i felles filosofi og verdigrunnlag

Dagens struktur med morselskapet REITAN med selvstendige forretningsområder og selskaper med unike merkevarer endres ikke. Odd Reitans rolle er som før, å være aktiv eier, Colonialmajor, styreleder og administrerende direktør for morselskapet. Han skal fortsatt være styreleder for de tre forretningsområdene.

For mer informasjon om REITAN kontakt:
Berit Hvalryg
Presseansvarlig, Reitangruppen
Tel: + 47 480 04 446
E-mail: berit.hvalryg@reitangruppen.no

For mer informasjon om Reitan Handel kontakt:
Mette Fossum
Kommunikasjonsansvarlig, Reitan Handel
Tel: + 47 906 08 560
E-mail: presse@rema.no

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2019 (inkl. franchiseomsetning) for 97 milliarder kroner, sysselsetter over 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Energi, Reitan Eiendom og Reitan Kapital. I tillegg kommer Britannia Hotel, et femstjerners internasjonalt fullservicehotell i Trondheim.

Britannia Hotel 150 år12.6.2020 17:45:01 CESTPressemelding

14. Juni 1870 åpnet Andreas Myhre dørene til Britannia Hotel for første gang for 8 britiske lakselorder og to velstående amerikanere. På søndag fyller hotellet i Trondheim 150 år. Selve festmarkeringen skjer til høsten, den 31. oktober, med middag for 150 gjester og historisk meny med høydepunkter fra hotellets selskapsmenyer opp igjennom tidene. En egen bok om hotellets historie fra 1870 frem til i dag blir utgitt til høsten. På selve dagen 14. Juni lanseres hotellets egen rosé champagne i et nytt samarbeid med Ayala, som også laget hotellets Britannia champagne til gjenåpningen i 2019.