Reisetips for deg som skal ut og fly i vinterferien

Vinterferien nærmer seg og mange skal ut og reise de neste ukene. Rundt 25.000 passasjerer er ventet på Bergen lufthavn, Flesland fredag 14. februar og søndag 23. februar.

- På Flesland er vi godt forberedt og klare til å ta imot ekstra mange passasjerer de neste ukene, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Cathrine Framholt. -For at passasjerene skal få en god start på årets vinterferie har vi noen råd til alle som skal ut og fly fra Vestlandets hovedflyplass.

1. Legg inn litt ekstra tid
Senk skuldrene og ta deg litt ekstra god tid. Da vil innsjekking, eventuell sending av spesialbagasje, og passering gjennom sikkerhetskontrollen gå lettere. Skal du reise til land utenfor Schengen er det lurt å beregne litt ekstra tid til passkontrollen.

2. Sjekk om flyet er i rute
Alle ankomster og avganger kan du følge på avinor.no og via Avinor-appen. Laster du ned appen kan du også få push-meldinger med informasjon om din flyvning. Forhold deg ellers til informasjon om reisen fra ditt flyselskap.

3. Pakk smart
I vinterferien har man ofte med seg spesialbagasje som vogner, ski og golfutstyr. Sett deg inn i reglene hos ditt flyselskap for hvordan dette skal sendes. Sjekk at lange reimer, hemper eller stropper knytes sammen slik at de ikke kan henge seg fast i bagasjebåndet. Dette gjelder spesielt for sekker og bagger. Er du i tvil om din bagasje er godt nok pakket, kontakt personalet i nærheten.
Avinor har gratis lånevogner for dere som sjekker inn egen barnevogn. Disse skal finnes i nærheten av spesialbagasje, eller rett etter sikkerhetskontrollen.

4. Forbered deg til sikkerhetskontrollen
Sørg for å pakke i kofferten det du ikke får ta med i håndbagasjen. Vær forberedt når du kommer til sikkerhetskontrollen, så slipper du å være den som lager kø. Pakk flytende produkter i plastpose før du går inn i sikkerhetskontrollen, gjør klar PC, iPad og fotoutstyr som skal ut av bagen, ta av deg belte og reis gjerne med sko du vet ikke gir utslag. Det er mye tid å spare i sikkerhetskontrollen dersom man ikke har med seg væske over 100 ml. Alt som er flytende, smørbart eller i gassform omfattes av reglene for væske. Legg verdisaker som pass, mobil, penger, smykker, lette sjal og liknende i håndbagasjen eller i jakken din. Behold brillene på, og pass på at du får med deg alle tingene dine når du er ferdig med kontrollen. Det fort gjort å glemme noe!

5. Skal du reise med barn?
I vinterferien åpner vi familieslusen i sikkerhetskontrollen i travle perioder. Se etter egen familiesluse når du kommer til sikkerhetskontrollen.

Skal barnet ditt reise alene, kan du følge helt til utgangen, både på innlands- og utlandsreiser. Reiser du med små barn, kan du låne en av barnetrillene, som står parkert rett etter sikkerhetskontrollen. Les mer om å reise med barn her.

6. Trenger du assistanse?
Det kan være godt med en arm å støtte seg på, hjelp til rullestol eller annen hjelp på reisen. Husk at du må bestille assistanse i god tid før avreise. Dersom du bestiller senere enn 48 timer før avgangstid kan du likevel få hjelp, men du må regne med ekstra ventetid. Du kan også få låne en rullestol, om du ikke ønsker egen assistanse.

7. Bestill parkering på forhånd

Forhåndsbestilling bidrar også til å gjøre reisen litt mindre stressende. Da vet du akkurat hvor du skal kjøre for å sette fra deg bilen. Prisene er lavere når man bestiller på nett, enn om man kjører rett inn på et område. Finn ut hvor du kan lade el-bil, hvor du står billigst og nærmest og bestill på forhånd og du ønsker: parkering

8. Vi vil gjerne gjøre reisen din enklere

Vi hjelper deg gjerne! Møt oss i terminalen eller på Avinor servicesenter i 1. etasje på ankomst. Du kan også sende en beskjed i innboksen på Facebook-siden vår.

Vi ønsker deg gode opplevelser i vinterferien!

Bergen lufthavn Flesland er et sentralt trafikknutepunkt for Bergensregionen og Vestlandet, med over 6 millioner passasjerer årlig. Bergen lufthavn er en av 44 norske lufthavner som er eiet og drevet av Avinor.

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor