Reisetips: Europas beste julemarkeder

Før jul åpner Europas mange vakre julemarkeder, og stadig flere har lyst til å besøke et eller flere av dem. For å komme i riktig julestemning anbefales et besøk til Lübeck, Berlin, London, Wien, København – eller hvorfor ikke se mot øst til prisgunstige, koselige Tallinn.

- Det er hyggelig å se at Europas julemarkeder interesserer stadig flere. Det er vel ikke noe som skaper så julestemning som å rusle rundt på et juledekorert torg med ulike boder med vakre håndverk, julekaker og julesmaker – kanskje med en kopp glühwein i hånden, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og kommunikasjonssjef i Ticket. – Dessuten er det en god måte å handle inn en del julegaver.

For å besøke noen koselige julemarkeder trenger du ikke reise så langt – de fleste, mest kjente markedene ligger i nord- eller mellom Europa. En av de mest ansette julemarkedene, som også er et av de eldste julemarkedene i Europa ligger i Tallinn med start 15. november. Det aller eldste julemarkedet finner du derimot i franske Strasbourg, og det pågår fra 22. november og ut året. Ettersom Strasbourg ligger nære den tyske grensen så fylles dette gamle tradisjonelle julemarkedet med både franske og tyske innslag, og det er lett å finne spiselige minner å ta med seg hjem.

Et annet av de skikkelig gamle julemarkedene i Europa er Tysklands mest klassiske – julemarkedet i Lübeck. Her er fokuset både vakkert kunsthåndverk og en eventyrverden inspirert av Brødrene Grimms eventyr. Lübecks status som marsipanens hovedstad gjør at du hverken behøver å være sulten når du besøker julebodene, eller reise hjem tomhendt.

Europas julemarkeder 2019 (et utvalg)

• Basel: 28. november – 23. desember
  • Berlin: har mange ulike julemarkeder, de fleste åpner 25. november og holder åpent frem til romjulen.
  • Bologna: slutten av november – begynnelsen av januar
  • Brüssel: 29. november – 5. desember
  • Budapest: 23. november – 1. januar
  • Colmar: 22. november – 29. desember