Reiserådet forlenges – dette må du vite

I dag forlenget norske myndigheter det globale reiserådet til 1. mars. Fremtind oppfordrer reiselystne nordmenn til å ta gode valg.

Det globale reiserådet forlenges til 1. mars 2021. Fremtind oppfordrer reiselystne nordmenn til å ta gode valg.

– Vårt budskap til reiselystne nordmenn, er at de fortsatt tar en risiko ved å bestille reiser langt frem i tid. Vi vet ikke hva som skjer med smittespredningen og mutantviruset, fremgang på vaksine i de forskjellige landene og hvilke reiseråd myndighetene gir oss nordmenn fremover, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB

Skadeforebyggeren oppfordrer alle til å gjøre grundige vurderinger, tross stor reiselyst, og de må være klar over at de selv tar en risiko her siden det er umulig å spå hva som skjer fremover.

– Det er selvsagt mulig å bestille reiser langt frem i tid, men folk må sørge for at reisen kan avbestilles eller ombookes hos reiseoperatørene eller flyselskapet. Dette kan ofte gjøres ved at kunden velger dyrere flybilletter eller betaler ekstra for hotellrom, sier Nielsen.

Sjekk vilkårene i forsikringen

Vi ønsker også å minne folk på at det kan være vanskelig å få akutt og medisinsk hjelp på stedet, om kundene likevel skulle velge å benytte sine billetter, og reise til et land som fortsatt er rødt.

– Vi oppfordrer alle å sjekke vilkårene i sine egne forsikringspapirer. Det kan være forskjeller avhengig av når de har kjøpt og fått fornyet reiseforsikringen, sier Nielsen.

Utgangspunktet er at du ikke får dekket avbestilling om landet er rødt når du bestiller reisen, og om landet fortsatt er rødt og du faktisk reiser dekker ikke forsikringen noen ting - selv ikke hendelser som ikke er korona-relatert.