Reiser du mot rådene kan forsikringen din bli ugyldig

Utenriksdepartementet ber nordmenn om å komme seg hjem. Fremtind dekker merkostnader ved ombooking og fremskyndelse av hjemreise. UD fraråder også reiser til alle land. Velger du likevel å reise den neste måneden, risikerer du at reiseforsikringen ikke er gyldig.

Foto: Fremtind

Norske myndigheter kommer nå med sterke oppfordringer om at innbyggerne ikke drar på noen reiser, fra 12. mars til og med 14. april.

- Hvis du har kjøpt en privat reise, både utenlands og innenlands med avreise mellom 12. mars til 14. april, dekker vi kostnadene du får ved å avbestille reisen, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- Men om du likevel skulle gjennomføre en reise i denne perioden, mot myndighetenes råd så kan du risikere at reiseforsikringen din ikke vil være gyldig

Forsikringsselskapet henstiller kundene til å først kontakt med flyselskap, hotell eller annen reisearrangør, for å se hva de betaler tilbake for reisen. Forsikringsselskapet dekker mellomlegget som ikke dekkes av flyselskap, hotell eller reisearrangør.

- Vi dekker også avbestilling av alle reiser i Norge frem til 14. april. Har du bestilt innenlands flyvning, tog eller booket hotell før 12. mars så vil vi dekke avbestilling eller merutgifter til dette, sier Nielsen.

Skal hjelpe de som ønsker å komme seg hjem til Norge

- For de som er på reise og som ønsker å reise hjem før planlagt så vil vi dekke merutgifter for ombooking/fremskyndelse av reisen, sier Nielsen.

Selskapet ber kundene som befinner seg i utlandet om å selv ta kontakt med flyselskap eller turoperatør for å organisere tidligere hjemreise.

Foto: Fremtind
Therese Nielsen. Foto: Fremtind