Reisepuls 2021: Folk flest dropper utenlandsturen i sommer, selv om det kommer lettelser i reiserådene

Selv om reiserådene skulle endre seg blir folk flest i Norge denne sommerferien. Totalt svarer kun 22 prosent blant de som planlegger sommerferie at de sannsynligvis vil tilbringe den i utlandet om norske myndigheter ikke lengre fraråder reiser i Norge eller til utlandet. Det viser Virke Reiselivs ferske reisepulsundersøkelse. Samtidig er folks feriebudsjett rekordlavt. Gjennomsnittshusstanden planlegger å bruke 24 350 kroner på ferie i 2021.

Astrid Bergmål, leder Virke Reiseliv

-        Vi er ikke i tvil om at det er regjeringens særnorske strenge linje og mangelen på forutsigbarhet som gir utslag på folks ferieplaner. Dette er dramatiske tall for de som selger utenlandsreiser, sier Astrid Bergmål, leder av Virke Reiseliv.

70 prosent planlegger å ta sommerferie i år. Blant disse planlegger kun 10 prosent å tilbringe sommerferien i utlandet. Dette er vesentlig lavere sammenlignet med målingen i desember 2019, som var siste måling før pandemien, hvor 60 prosent blant de som planla sommerferie 2020, ville tilbringe sommerferien i utlandet.

Reisepulsundersøkelsen viser at lettelser i reiseråd vil ha begrenset påvirkning på folks reiseplaner for sommeren.

-        Vi er bekymret for at sommersesongen allerede er spolert for de som lever av å selge utenlandsreiser. Konsekvensene er at mange virksomheter vil trenge ytterligere støtteordninger for å klare seg. Vi forventer nå at myndighetene stiller opp så lenge det er behov, sier Bergmål

Samtidig er det flere forhold ved koronapandemien som påvirker sannsynligheten for at folk vil bestille reise til utlandet i 2021: Å selv ha tatt vaksine (63 prosent), lav smitte i destinasjonslandet (62 prosent) og gode avbestillingsmuligheter (61 prosent) er de forhold som flest mener at vil øke sannsynligheten for at de vil bestille reise til utlandet i 2021. 46 prosent oppgir at innføringen av et koronasertifikat vil øke sannsynligheten for at de vil bestille reise til utlandet i 2021.

Gledelige nyheter for de virksomhetene som retter seg mot norske turister

Selv om tallene bekymrer, er det også positive nyheter i årets undersøkelse: Sammenlignet med forrige måling i desember 2020, er det nå flere som planlegger sommerferie. Differansen er på 7 prosentpoeng. Tallene er nå stabile sammenlignet med sommerferiene pre-korona. Det er videre gledelig at flere enn noen gang, 43 prosent, svarer at de vil tilbringe sommerferien på overnattingstilbud som hotell, campingplass og hyttegrend i Norge.

-        Dette er godt nytt for en hotellnæring som har slitt det siste året. Særlig ser det bra ut for Vestland og Viken som er feriefavoritter blant de som planlegger å tilbringe sommerferien i Norge, sier Bergmål

-

Virke Reiseliv frykter likevel at sommersesongen for reiselivsnæringen i Norge kan bli for kort. Nordmenn reiser først og fremst i skoleferien og norsk reiseliv trenger de utenlandske gjestene.

-        At Norge har særlig strenge regler, sammenlignet med resten av EU-landene, og fortsatt har karantenekrav ved innreise skaper usikkerhet. Konsekvensen er at utenlandske turister velger bort Norge når de planlegger sin sommerferie. Dette bekymrer oss fordi norsk reiseliv kan ikke leve av nordmenn alene, sier Bergmål

Datainnsamlingen er gjennomført av Opinion/Norstat på vegne av Virke i mai-juni 2021. Se undersøkelsen vedlagt i pressemeldingen.

Astrid Bergmål, leder Virke Reiseliv

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Siste pressemeldinger fra Virke

Størst økning i sommerhandelen for Vestfold og Telemark8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2020 ble tidenes beste for store deler av norsk detaljhandel. Virke, Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, anslår at vi i juli og august i år vil handle for 108 milliarder kroner. Det er snaut 6 milliarder kroner lavere enn i 2020, men 6 milliarder over “normalåret” 2019. Kaldt og vått vær vil være godt nytt for kjøpesentrene, mens sol og varme vil gi økt dagligvaresalg.

Sommerenhandelen viktigere enn julen for flere kommuner i Rogaland8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommerhandelen i Møre og Romsdal økte med 11,4 prosent8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding