Reisenedgang – men disse reisetypene går mot trenden

Nordmenns reiser til utlandet har økt i flere år, med mange rekorder som følge av det. Sommeren 2018 ble denne trenden brutt og feriereiser utenlands gikk tilbake – en stor del av nedgangen er en konsekvens av den varme sommeren med høye temperaturer over lang tid. En reisetype går imidlertid i mot trenden og øker: Opplevelsesbaserte reiser.

- Under en stor del av 2018 har trykket på reisebestillingene minsket sammenliknet med 2017. Det er derfor spennende å se at en reisetype går mot trenden og isteden øker i antall bestillinger – reiser der man møter landet og kulturen på en helt annen måte, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Den varme sommeren fikk tydelige konsekvenser for nordmenns reiser til utlandet. I august, når høytrykket med middelhavsvarmen var over i Norge, minsket bestillingene av sol- og badereiser med totalt 9 prosent. Bestillingene for flere typer opplevelsesintensive reiser økte derimot markant.

Den reiseformen som egner seg kanskje er aller best for de som vil oppleve mer i ferien enn tidligere, og dessuten passer uansett om man vi reise alene eller ammen med noen, er forskjellig typer rundreiser. Bestillingene av rundreiser øker som for eksempel i Asia (+ 51 %), Australia/New Zealand (+194 %) og USA (+31 %). Reiser med Hurtigruten, både langs norskekysten med også Explorerturene til for eksempel Svalbard og Antarktis øker også markant (+ 34 %).

Cruise i Karibien holder seg på samme nivå som i fjor. Dette er en reisetype som lenge først og fremst har vært populær blant godt voksne, men har nå blitt populære i mange ulike aldersgrupper som for eksempel barnefamilier som har oppdaget cruise som et alternativ til charter.

- De fleste av oss trengte ikke å reise utenlands for å få sol og bad i sommer. Mange reiser ikke bare for varmens skyld, men for å oppdage et annet land, en annen kultur, og helt enkelt maksimere opplevelsene på ferien. Når man kjenner at det har blitt tilstrekkelig med sol og bad hjemme så brukers heller pengene på opplevelsesrike langreiser som mange har drømt om lenge, sier Ellen Wolff Andresen.

Økning/nedgang for ulike reisetyper

- Sol og bad - 4 %

- Storbyreiser - 11 %

- Rundreiser i Asia + 51 %

- Rundreiser i Australia/New Zeeland +194 %

- Opplevelsesreiser med Hurtigruten +34 %

- Cruise i Karibien på samme nivå som 2017

Kilde: Tickets bookingstatistikk – bestillinger januar - september 2018.

Stor økning i weekendreiser i høst – klassikerne er mest populære12.9.2019 08:35:00 CESTPressemelding

Høsten er en attraktiv periode for weekendreiser. Mange vil gjerne ha noen dagers ferie utenlands, og bestillinger av weekendreiser øker med 25 prosent. Sol og bad frister ikke like mye nå som om sommeren – isteden er det energigivende storbyer som vi helst besøker. De mest populære reisemålene er klassikerne Amsterdam og Paris, mens Manchester øker mest, det viser ferske tall fra Ticket.