Reisen bestilles tettere på avreise.

Januar er tradisjonelt reisebestillingsmåned nummer én og nå bestiller vi alt fra vinterferiereiser og påskereiser til sommerferie og storbyferier. Kampanjene både på fly og charter kommer tett og media har mye fokus på ferie.

-         Vanligvis har det vært sommerreiser som folk flest har bestilt i januar. De siste årene har vi imidlertid sett en vriding mot et mer avventende bestillingsmønster der vi heller bestiller tetter på avreise. Denne trenden er ytterligere forsterket i år, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket Feriereiser.

Av reisene som ble bestilt hos Ticket i perioden 1. – 19. januar 2020 så har hele 77 prosent avreise frem til og med april, mens bare 21 prosent har avreise i sommer. Tilsvarende tall i 2019 var henholdsvis 74 og 23 prosent. Kunder som bestiller reisene sine i butikk har ofte lengre planleggingshorisont enn de som bestiller reisen sin på nett, men også for disse kundene øker antall bestillinger tettere på avreise. 70 prosent av bestillingene gjort i butikk har avreise innen utgangen av april 2020, mot 59 prosent i 2019. For nettkunder er 78 prosent av bestillingene for avreiser før 1.5.20 – dette er på samme nivå som i fjor.

Med lave flypriser og et fortsatt stort utvalg er den beste tiden å bestille utenlandsreisen nå. Både charter- og flyselskapene har mange kampanjer i januar som gir mulighet for å sikre seg ferie til gode priser. Flyselskapenes priser stiger jo nærmere avreise bestillingen skjer, og charterselskapenes beste hoteller, reisetidspunkt og romløsninger blir tidlig utplukket.

-          Muligheten for gode priser gjelder fremfor alt på sommerreiser fordi man kan benytte seg av charter- og flyselskapenes bestill tidlig-rabatter, og man har dessuten god tilgang på de beste avgangene og hotellene, sier Ellen Wolff Andresen.

Tips før bestilling av reisen

Ved å være fleksibel med dato og reisemål kan du spare tusenlapper på reisen din. Lørdager er generelt en populær avreisedag, så sammenlikn med for eksempel å reise på tirsdag istedenfor. Sammenlikn også prisene på ferdigpakkede reiser med å skreddersy egne reiser der fly og hotell settes sammen separat. Husk at det smarteste er å bestille en pakkereise for da har du helt andre rettigheter om noe skulle skje.

Bestem deg for hva ferien skal inneholde. Er det først og fremst avslapping på en solseng som gjelder? Blir du lett rastløs og behøver en spennende aktivitet/utflukt i rimelig avstand? Er du interessert i god mat, vil oppleve den lokale kulturen, eller vil du helst holde deg ved hotellet og få alt behagelig servert? Ved å tenke gjennom hvilke preferanser du har for ferien så blir det lettere å sortere i det store utvalget av spennende reiser.