Reiselysten er størst nord i landet

Nordmenn aner lys i enden av pandemitunnellen og salgstallene hos reiseselskapet TUI begynner sakte men sikkert å ta seg opp. Størst er reiselysten fra Evenes flyplass der selskapet har opplevd en tredobling av feriesalget de siste ukene. Tromsøværinger er mest sultne på utenlandsreiser neste vinter, mens de som reiser fra Bodø satser for fullt på sommeren.
Kreta

-  Det er fantastisk å se at optimismen sprer seg og at vi begynner å planlegge utenlandsferien igjen. Vi ser at de som reiser fra våre nordligste lufthavner er mest ivrige på reiser til varmere strøk akkurat nå. Dette er selvfølgelig mindre tall en normalt, men vi får bekreftet det vi har sett hele tiden. Nemlig at nordmenn er skikkelig reisesyke og at nå vil vi ikke vente mer, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonssjef i TUI.

Klassiske destinasjoner utmerker seg

TUI opplever særlig vekst i sensommer- og vintersalget akkurat nå, og det er klassiske destinasjoner som Hellas og Spania som topper listen.

-  Vi ser et tydelig mønster i folks preferanser akkurat nå. De ønsker å reise til destinasjoner de kjenner godt, vi holder oss i stor grad innenfor Europas grenser, og vi ønsker trygghet, sier Aspengren.

Topp 3 avreiseflyplasser for sommerreiser:

1. Bodø +217%
  2. Evenes +100%
  3. Oslo +67%

Topp. 3 avreiseflyplasser for vinterreiser:

1. Tromsø +525%
  2. Evenes +350%
  3. Oslo + 277%

Evenes: Salgstall fra TUI de tre siste ukene viser en vekst på 100 % denne sommeren, og hele 350 % for reiser neste vinter, sammenlignet med tall fra ukene før. TUI tilbyr direkteruter til den greske øya Rhodos i sommer, og til Gran Canaria neste vinter. Samlet sett har reiser fra Evenes Lufthavn sterkest samlet salgsvekst på 322 %.

Tromsø: Salgstall fra TUI de tre siste ukene viser en vekst på 45 % denne sommeren, og hele 525 % for reiser neste vinter, sammenlignet med tall fra ukene før. Tromsø har hatt sterkest vekst i etterspørsel etter vinterreiser sammenlignet med resten av landet i denne perioden. TUI tilbyr direkteruter til den greske øya Kreta i sommer, og til Gran Canaria neste vinter.

Bodø: Salgstall fra TUI de tre siste ukene viser en vekst på 217 % denne sommeren, og 75 % for reiser neste vinter, sammenlignet med tall fra ukene før. TUI tilbyr direkteruter til den greske øya Kreta, Rhodos og Mallorca i sommer, og til Gran Canaria neste vinter.

Kreta
Kreta - TUI Blue Kalliston Resort