Reiseforsikringen dekker ikke fluer i maten
– Noen ganger har vi for høye forventninger til hva vi kan få igjen penger for. Forsinket bagasje er på skademeldingstoppen, men også misnøye med hotell og reisemål er en gjenganger om sommeren, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Hull i vesken
Noen forklaringer skiller seg ut som mer oppfinnsomme enn andre. Her er et knippe:
- En kunde meldte at PC-skjermen ble knust. Årsaken? Fordi det fløy en bie eller veps forbi, som fikk samboeren til å slamre med en dør i panikk, slik at skjermen angivelig knuste.
- En annen kunde meldte at flere verdisaker var blitt stjålet fra vesken. Hvordan dette skjedde? Noen hadde brent et hull i vesken, uten at hen merket det.
- En tredje meldte solbrillene stjålet, etter å ha vært på festival. “En jente kom bort og tok solbrillene jeg hadde på hodet. Trodde hun bare skulle prøve de litt, men så stakk hun av”, oppgir kunden i forklaringen.
– Reiseforsikringen dekker tyveri og ran av eiendeler som man har med seg på reise, men i henhold til sikkerhetsforskriftene skal du passe på tingene dine. Det betyr at du skal gjøre det du kan for å hindre andre i å ta tingen fra deg, sier Hofstad-Nielsen.
Byturer med bismak
Noen ganger ender en festlig tur på byen med tapte verdisaker. Men det er ikke alle som kan redegjøre for akkurat hva som har hendt.
- En kunde ønsker erstatning for et kamera etter å ha vært ute på byen. Kunden kan derimot ikke gi noen forklaring på hva som har skjedd, fordi hen var «meget beruset og husker rett og slett ikke”.
- En annen kunde oppgir at hen, etter en altfor fuktig natt, duppet av en times tid i parken med mobiltelefonen i hånden. Da hen våknet igjen, var mobilen borte.
– Det kan være lurt å ta høneblunden hjemme. Forsikringen dekker nemlig ikke om du sovner på et offentlig sted og blir frastjålet noe, oppklarer Hofstad-Nielsen.
Fluer i maten
Ikke alle ferieturer står til forventningene. Det var utvilsomt slik for kunden som ønsket å få refundert hotelloppholdet sitt på grunn av uhygieniske forhold. «Fluene svermer på maten og de ansatte skyller tallerkener og glass med hageslange i bakgården», er forklaringen.
– Selv om kunden åpenbart har vært uheldig i valg av hotell, er ikke dette noe som reiseforsikringen dekker, forklarer skadeforebyggeren. Hun viser til at det er reisebyrået som må kontaktes i slike tilfeller.
Hun minner også om at kundene må kontakte flyselskapet dersom de ikke har fått refundert utgifter knyttet til streik eller reiser som flyselskapet selv kansellerer.
De yngste har minst kontroll på reiseforsikringen
I en undersøkelse som ble gjennomført av Respons Analyse på vegne av Fremtind før årets sommerferie, oppgir nær én av fire nordmenn at de burde sjekke bedre hva reiseforsikringen dekker.Det er de over 65 år som oppgir å ha best kontroll, mens de yngste er mest usikre. Én av fire under 24 år oppgir blankt nei når de blir spurt om de vet hva reiseforsikringen dekker.
– Mange yngre har ikke og vet ikke at de må ha egen reiseforsikring når de fyller 20 år. Det gjelder stort sett hos alle forsikringsselskap, sier Hofstad-Nielsen.
Nesten 200.000 oppgir at de ikke vet hva reiseforsikringen dekker og nær 150 000 har ikke reiseforsikring.
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noAnette Grønby ReinKommunikasjonsrådgiver Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom