Reiseforsikring: Stor pågang med Spania-spørsmål

De siste dagene har telefonen glødet om Spania hos Europeiske Reiseforsikring.
Det er ventet at myndighetene vil endre sine reiseråd fredag. (Foto: Morguefile)

I morgen, fredag, har myndighetene varslet at det vil komme oppdaterte reiseråd, noe som fører til at såkalte grønne land eller regioner igjen kan bli røde.

– Vi har fått mange henvendelser denne uken til både kunde- og skadesenter som knytter seg til situasjonen i Spania, bekrefter informasjonssjef Sigmund Clementz i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

Han peker på hva som skjer hvis situasjonen endrer seg fra grønt til rødt generelt:

– Dersom landet eller regionen hadde grønt lys på seg ved avreise vil reiseforsikringen gjelde som normalt, inkludert medisinsk hjelp og eventuell hjemtransport ved sykdom. Vi erstatter også kostander knyttet til en eventuell karantene myndighetene i landet vil pålegge ved en endret situasjon – eller et utreiseforbud man skulle bli pålagt av lokale myndigheter i landet man er i, sier han.

– Det er viktig å være klar over at reiseforsikring ikke dekker tapt arbeidsinntekt ved karantene ved hjemkomst til Norge, hvis du ikke har ferie- eller fridager igjen til å gjennomføre karantenen i, understreker han.

Et annet mulig scenario er at du kjøper en reise når det er grønt lys, men innen avreise blir dette rødt. Da dekker reiseforsikringen de avbestillingskostnadene du ikke får refundert av fly- eller reiseselskapet ditt.

Trosser du UDs reiseråd og reiser på rødt, gjelder ikke reiseforsikringen.

– Å være på reise i sommer – grønt lys eller ikke – er noe helt annet enn for ett år siden. Rundt om i Europa er det strenge regler for smittevern i mange land, og de endrer seg raskt i takt med situasjonen. Mange land har for eksempel påbud om bruk av munnbind både på offentlig transport og i butikker, sier Sigmund Clementz.