REIMA RYTSÖLÄ UTNÄMD TILL VERKSTÄLLANDE DIREKTÖR FÖR SOLIDIUM OY

Solidium Oy har utnämnt Reima Rytsölä, (f. 1969), till ny verkställande direktör. Rytsölä verkar för tillfället som vice verkställande direktör på Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma. Han har tidigare verkat i olika chefsposter på Pohjola Bank Abp.

”Reima Rytsölä har en lång och mångsidig erfarenhet av finansbranschen och under de senaste åren speciellt från krävande ledningsposter inom placeringsverksamhet. Han känner ingående Solidiums verksamhet och uppfyller på alla sätt de kriterier som Solidiums styrelse kräver för uppgiften”, säger Solidiums styrelseordförande Harri Sailas.

”Jag tar emot denna sammhälleligt betydande post med entusiasm och ödmjukhet. Solidium har under de senaste åren etablerat sin plats som en viktig utvecklare av ägandeskapet i Finland och det är fint att få fortsätta och viderautveckla verksamheten tillsammans med en mycket professionell organisation”, konstaterar Solidiums nya verkställande direktör Reima Rytsölä.

Reima Rytsölä tillträder som verkställande direktör snarast möjligt, men dock senast den 1 oktober 2022. Chefsjurist Ulla Palmunen verkar som Solidiums tjänsteförrättande verkställande direktör från och med 1.6.2022 tills Reima Rytsölä tillträder sin nya befattning. Antti Mäkinen som varit Solidiums verkställande direktör från 2017 lämnar sin post 31.5.2022.

Tilläggsinformation:        Solidium Oy; ringbud Inka Virtanen, assistent till styrelseordfö-randen, tel. 010 830 8901

Reima Rytsölä; tel. 050 048 2691

Reima Rytsöläs CV i huvuddrag:

2014-                 Ömsesidiga arbetspensionsförsäkringsbolaget Varma, Vice verkställande direktör, placeringar

2018 – 2013       Pohjola Bank Abp, Direktör för bankrörelsen

1998 – 2007       Pohjola Bank Abp och dess dotterbolag, arbete inom placeringsverksamheten och som chef

f. 1969

Politices magister, CEFA, AMP

Solidium är ett aktiebolag som i sin helhet ägs av finska staten och vars uppgift är att förstärka och stabilisera det inhemska ägandet i nationellt sett viktiga företag och öka innehavens ekonomiska värde på lång sikt. Solidium är minoritetsägare i tolv betydande börsnoterade bolag: Anora, Elisa, Kemira, Konecranes, Metso Outotec, Nokia, Nokian Renkaat, Outokumpu, Sampo, Stora Enso, Tietoevry och Valmet. Solidiums placeringsförmögenhet är cirka 8,6 miljarder euro. Tilläggsinformation: www.solidium.fi/sv.

Sinch resolves on an in-kind issue of shares to the sellers of Pathwire26.5.2022 10:00:00 CEST | Press release

Stockholm, Sweden – 26 May 2022 – Sinch AB (publ) (the “Company” or “Sinch”), a global leader in cloud communications for mobile customer engagement, today announces that the board of directors, in accordance with what was communicated on 7 December 2021, has resolved on an in-kind share issue of 25.5 million shares to the sellers of Pathwire. On 30 September 2021, Sinch disclosed that it had entered into an agreement to acquire Pathwire and the acquisition was completed on 7 December 2021. In addition to the cash consideration, Sinch shall issue an aggregate of 51 million shares in the Company as consideration to the sellers, of which the first 25.5 million shares were issued in February 2022. The board of directors has today resolved to issue the remaining 25.5 million of these shares. The payment of the shares consists of a receivable, under the agreement for the acquisition of Pathwire, against two of the company’s subsidiaries. The contributed receivable amounts to the remaining U

Sinch beslutar om apportemission av aktier till säljarna av Pathwire26.5.2022 10:00:00 CEST | Pressemelding

Stockholm, Sverige – 26 maj 2022 – Sinch AB (publ) (”Bolaget” eller ”Sinch”), en ledande global leverantör av molntjänster för kundinteraktion via mobilen, meddelar idag att styrelsen, i enlighet med vad som har kommunicerats i pressmeddelande den 7 december 2021, har beslutat om apportemission av 25,5 miljoner aktier till säljarna av Pathwire. Sinch offentliggjorde den 30 september 2021 att avtal om att förvärva Pathwire hade ingåtts och förvärvet slutfördes den 7 december 2021. I tillägg till den kontanta köpeskillingen ska Sinch emittera sammanlagt 51 miljoner nya aktier i Sinch som del av vederlaget till säljarna, varav de första 25,5 miljoner aktierna emitterades i februari 2022. Styrelsen har idag beslutat att emittera de resterande 25,5 miljoner aktierna. Betalningen har skett genom apport av en fordran enligt avtalet avseende förvärvet av Pathwire, på två av Bolagets dotterbolag, om de återstående 500 miljoner USD (den initiala delen av fordran om 500 miljoner USD tillfördes i