Regnskap Norge savner søkelys på sirkulærøkonomi i revidert nasjonalbudsjett

Regjeringen foreslår flere tiltak som skal bidra til bærekraftig omstilling og vekst i næringslivet. Bransjeorganisasjonen Regnskap Norge savner fortgang i skiftet til en sirkulær økonomi.
Christine Lundberg Larsen savner fortgang i skiftet til en sirkulær økonomi.

– Regnskap Norge savner større søkelys på sirkulærøkonomien. En sirkulær økonomi vil bidra til å kutte i klimagassutslipp og sikre og skape nye grønne arbeidsplasser, sier Christine Lundberg Larsen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Norge er på etterskudd. Flere land har allerede lansert nasjonale strategier og veikart for skiftet til en sirkulær økonomi. En allerede forsinket strategi skal bli levert i slutten av desember.

Hvis Norge skal klare å bli et foregangsland i utviklingen av en grønn sirkulærøkonomi som utnytter ressursene bedre, må vi få fortgang i utarbeidelsen av den nasjonale strategien.

Grønn omstilling og vekst i revidert nasjonalbudsjett

For å bidra til grønn omstilling og vekst i næringslivet, foreslår regjeringen å gi mer penger til de som vil satse på grønne investeringer og løsninger. Det kommer frem i revidert nasjonalbudsjett. Tiltakene skal bidra til å holde tempoet oppe i det grønne skiftet.

Tiltakene tar for seg kollektivtransport, Nysnø og grønn skipsfart:

• Kollektivtransport: Regjeringen foreslår 1 500 millioner kroner for å kompensere for tapte billettinntekter for kollektivtransporten.
  • Nysnø: Regjeringen foreslår å styrke Nysnø med 300 millioner kroner. Dette vil øke Nysnøs kapasitet til å investere i bedrifter med lovende klimateknologi.
  • Grønn skipsfart: Regjeringen foreslår å omdisponere 100 millioner kroner til grønn skipsfart. Hensikten er at Norge skal være ledende innen blå innovative næringer og grønn ferdsel til havs.

Ny grønn omstillingspakke

I tillegg til forslagene som legges frem i revidert nasjonalbudsjett vil regjeringen foreslå en egen, grønn omstillingspakke. Denne vil legges frem som en egen proposisjon i slutten av mai.

Pakken vil inneholde økte midler til forskning, utvikling og innovasjon. Den skal bidra til at vi kan utvikle og beholde verdifulle høyteknologiske kompetansemiljøer som er viktige i den grønne omstillingen.

Christine Lundberg Larsen savner fortgang i skiftet til en sirkulær økonomi.