Regnskap Norge om regjeringserklæringen: – Viktige løfter om forenkling, men bekymringsfull varsel om nye byrder

I den nye regjeringsplattformen legges det vekt på forenkling for næringslivet, med forpliktelser om å redusere næringslivets kostnader med 11 milliarder kroner innen 2025.

Regnskap Norge er glad for den klare ambisjonen om forenkling i den nye plattformen. Fallhøyden er imidlertid stor, ikke minst når det ikke sies noe om nye byrder for næringslivet, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

I Hurdalsplattformen forplikter den nye regjeringen seg til å redusere næringslivets kostnader med 11 milliarder kroner innen 2025. Ved nye reguleringer skal det som hovedregel vurderes om små selskaper kan få spesielle tilpasninger eller unntak”.

Det som bekymrer i erklæringen er ikke målet om å redusere kostnader for næringslivet med 11 milliarder kroner gjennom forenkling. Regnskap Norge har en oppdatert liste med 40 ulike forenklinger som vi vet vil bidra til å nå målet, sier Rune Aale-Hansen adm.dir. i Regnskap Norge:  Problemet som vi stadig vekk ser, er at man forenkler regler og kutter administrative byrder et sted, samtidig som man innfører nye regler og administrative byrder et annet sted. Jeg hadde ønsket meg at den påtroppende regjeringen satte søkelys på “smart regulering” og forpliktet seg til at netto-byrder for næringslivet skal bli mindre. Dessverre gjør de faktisk det motsatte når de i erklæringen allerede varsler nye reguleringer. Alene det å innføre unntak, riktignok for små selskaper, innebærer en ekstra byrde når man må vurdere om man oppfyller unntakskrav eller ikke.

Regnskap Norge ønsker oppriktig at regjeringen skal lykkes i forenklingsarbeidet sitt. Jeg kan love at vi skal bidra med å formidle gode forslag til forenklinger og være en konstruktiv samarbeidspartner dersom nye regler må innføres. Der vil vi, sammen med Regelrådet, bidra aktivt med konkrete forslag, avslutter Aale-Hansen.

Regnskap Norge advarer mot mva-kaos på elbiler22.10.2021 09:21:39 CEST | Pressemelding

I Hurdalsplattformen foreslår regjeringen å innføre merverdiavgift på beløp over 600 000 kroner ved salg av nye elbiler. – Intensjonen i forslaget er forståelig. Problemet er at dette bryter med de prinsippene vi har hatt i merverdiavgiftslovgivningen siden 1970. Forslaget vil skape utfordringer for selgere, kjøpere og myndighetene selv. Vårt klare råd er å enten fortsette med dagens mva-fritak, eller innføre mva. på hele salgssummen på elbiler, sier Rune Aale-Hansen, adm. dir. i Regnskap Norge.

Regnskap Norge krever endring i skattereglene for frynsegoder11.10.2021 06:00:00 CEST | Pressemelding

Regnskap Norge: – Velkommen til nytt forenklingsutvalg. Potensialet for besparelser er milliarder8.10.2021 17:08:03 CEST | Pressemelding