Regjeringspartiet innfører primærvalg

Det kasakhstanske regjeringspartiet Nur Otan innfører primærvalg som en del av valgordningen for parlamentets underhus - Mazhilis. Første test blir valg av kandidater til ledige varaplasser i Mazhilis neste år. Nur Otan har over 700 000 medlemmer. Dette partiet har styrt landet siden 1999.

The Mazhilis – the lower house of the Parliament of Kazakhstan, Nur-Sultan

Regjeringen i Kasakhstan har gjennomført flere politiske reformer det siste året. For eksempel er loven om politiske møter og sammenkomster endret for å gjøre det lettere å organisere og delta i forsamlinger. Videre er det nasjonale tillitsrådet opprettet av president Kassym-Jomart Tokayev for ytterligere å legge til rette for å gi begrepet «en stat som lytter» et innhold.

Det er også gjort endringer i loven om valg, inkludert senking av terskelen for registrering av politiske partier. Organiseringen av Kasakhstans aller første primærvalg er nok et skritt mot demokratisering og åpenhet i den politiske prosessen i landet.

Nye ansikter

Ordningen med primærvalg skal forenkle prosessen med å finne fram til potensielle fremtidige kandidater, ettersom hvert medlem av partiet kan avgi stemme for de som er nominert. I tillegg er prosessen mer konkurransedyktig ettersom hver kandidat må overbevise medlemmene om at de er egnet og vil prestere hvis de blir valgt inn i Mazhilis.

Primærvalg skal sikre rekruttering av nye kandidater. Landets første president Nursultan Nazarbayev fikk gjennomslag for at det på valglistene skal være minst 30 prosent kvinner på listene, og at 20 prosent av kandidatene skal være under 35 år. Kasakhstan har i dag den nest høyeste kvinnelige andelen i parlamentet blant nasjonene i den Eurasiske økonomiske unionen.

I løpet av primærvalgene vil velgerne bli kjent med Nur Otan-kandidatene gjennom taler, debatter, programarbeid og prosjekter. Alle kandidatene må delta i offentlige debatter.

The Mazhilis – the lower house of the Parliament of Kazakhstan, Nur-Sultan