Regjeringspartiene øker støtten til ECPATs arbeid for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn

Hvert eneste år utsettes millioner av barn for seksuell utnyttelse, og ofte befinner ofrene og overgriperne seg i forskjellige land. Nettet benyttes til deling av overgrepsbilder, seksuell trakassering, grooming og utpressing av barn til å møte overgriperne fysisk i Norge og i utlandet. For å bekjempe disse enorme utfordringene må barn og unge være bedre rustet til å beskytte seg selv og søke hjelp.

I løpet av de siste 20 årene har verden raskt blitt koblet sammen gjennom ny teknologi. Teknologien utvikler seg stadig, samtidig som det dukker det opp nye former for overgrep og utnyttelse. Grensene mellom online og offline overgrep blir stadig mer flytende, og aldri før har det vært lettere for overgripere å ta kontakt med barn, dele bilder av overgrep, skjule sin identitet, fortjeneste, og inspirere hverandre til å begå alvorlige forbrytelser.

Bak hvert bilde, video eller skjerm, blir et barn utnyttet seksuelt. Som andre former for seksuelle overgrep, kan overgrep gjennom nettet føre til svært alvorlige og livsvarige følelsesmessige og fysiske konsekvenser. Men i motsetning til andre former for overgrep, kan et barn potensielt bli offer flere millioner ganger - hver gang et bilde blir sett, sendt eller mottatt.

ECPAT Norge ønsker å takke regjeringspartiene, representert av Solveig Horne i Justiskomiteen og barnas stortingsrepresentant Silje Hjemdal, for økningen på en million kroner i 2020. Denne støtten skal brukes til å opprette en ny chattetjeneste for barn og unge i Norge. Formålet vil være å informere, gi råd og bistand til barn og unge om hvordan de kan beskytte seg selv på nettet, og hvordan avverge potensielle overgrep og søke hjelp.

Ann-Kristin Vervik
generalsekretær i ECPAT Norge
ak.vervik@ecpatnorge.no, tlf. 92832848

97 54 85 85http://www.ecpatnorge.no

ECPAT Norge ble etablert i 2015, og er en del av verdens største nettverk av ideelle aktører som arbeider for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn på nettet, gjennom prostitusjon og menneskehandel. ECPAT International består av 113 medlemsorganisasjoner i 98 land.

Følg saker fra ECPAT Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra ECPAT Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra ECPAT Norge