Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022: Medietilsynet får 2,5 millioner kroner mer til tiltak for kritisk medieforståelse
Medietilsynets undersøkelser viser blant annet at nesten sju av ti nordmenn det siste året har opplevd å komme over informasjon på nett de var i tvil om var sann.
– Undersøkelsene våre viser også at noen grupper er mer sårbare enn andre, for eksempel de eldre. Vi har derfor utviklet et eget læringsopplegg for seniorer, med vekt på desinformasjon, falske nyheter og persontilpasset innhold på nett. Med økte midler kan vi både jobbe for å øke kunnskapsgrunnlaget og utvikle nye tiltak, sier Velsand.
Medietilsynet får også videreført én million kroner for å følge opp arbeidet med den nye nasjonale strategien for trygg digital oppvekst, som ble presentert tidligere i høst.
Pris- og lønnsvekst for mediestøtten
Regjeringen foreslår å øke tilskuddet til den største direkte støtteordningene for mediene, produksjonstilskuddet, med 11 millioner kroner fra 2021 til 380 millioner kroner etter en justering for pris- og lønnsvekst. I tillegg foreslås det å øke tilskuddet til samiske aviser med totalt 3,4 millioner til 39 millioner kroner. Tilskuddet øker med 2,7 millioner som følge av at en ny aktør er kvalifisert for tilskudd fra ordningen, resten av økningen skyldes en justering for pris- og lønnsvekst.
Regjeringen foreslår videre at tilskuddet til NRK settes til seks milliarder kroner (ekskl. tilskudd til merverdiavgift), en økning på cirka 100 millioner kroner fra 2021 etter en justering for pris- og lønnsvekst.
I den gjeldende avtalen med TV 2 om tilskudd til kommersiell allmennkringkasting, ligger det inne et tilskudd på inntil 135 millioner kroner for 2022, samme nivå som for i år.
Støtteordning | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Produksjonstilskudd | 318 000 | 358 100 | 369 559 | 380 700 |
Innovasjon og utvikling | 10 000 | 20 250 | 20 898 | 20 900 |
Samiske aviser | 33 770 | 45 800 | 35 738 | 39 155 |
Distribusjonstilskudd aviser i Finnmark | 2 190 | 2 250 | 2 322 | 2 320 |
Lyd- og bildemedier | 20 476 | 20 400 | 21 053 | 21 600 |
Medieforskning | 3 800 | 3 890 | 3 980 | 4 000 |
Sum mediestøtte | 388 236 | 450 690 | 453 550 | 468 675 |
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom