Regjeringen trosser miljøfaglige råd, tar sikte på å åpne for gruvedrift på havbunnen
Gruvedrift på havbunnen er også svært kontroversielt internasjonalt. Både FNs miljøprogram, Verdens økonomiske forum og Havpanelet har konkludert med at det trengs langt mer kunnskap før vi kan vurdere konsekvensene av gruvedrift i våre dypeste havområder.
Store aktører sier nei
Også flere store kommersielle aktører sier nei, og har forpliktet seg til å ikke ta i bruk eller finansiere slik gruvedrift før vi har kunnskap som beviser at slik virksomhet ikke er skadelig for naturen. Dette er virksomheter som batterifabrikken Northvolt, Google, BMW, Philips, Samsung SDI, Volvo, Volkswagen, Renault group og Rivian og banker som Natwest, Tridos Bank og Lloyds banking group og den Europeiske investeringsbanken.
I tillegg har politikere fra hele verden stilt seg bak kravet om et globalt moratorium (midlertidig forbud).
På tross av alt dette, la Olje- og energidepartementet i dag frem konsekvensutredning for gruvedrift på havbunnen hvor de tar sikte på å åpne hele eller deler av området de har utredet for åpning av gruvedrift.
Stor risiko
En samlet miljøbevegelse og fiskeriorganisasjonene sier klart fra - vi vet altfor lite om konsekvensene av gruvedrift på havbunnen, og vi risikerer å ødelegge den unike naturen i havet med store konsekvenser for klima, natur, fiskeri og andre havnæringer. Den risikoen kan vi ikke ta. Norge må stanse åpningsprosessen, og støtte et globalt moratorium på gruvedrift på havbunnen.
Norge har forpliktet seg til å forvalte naturverdiene våre basert på tilgjengelig kunnskap og etter føre-var-prinsippet. En åpning for gruvedrift på havbunnen er stikk i strid med dette.
Her kan du lese høringsnotatet fra Olje- og energidepartementet.
Organisasjoner som står bak:
- Natur og Ungdom
- Naturvernforbundet
- World Saving Hustle
- Bellona
- Greenpeace
- Zero
- Fremtiden i våre hender
- Norges Fiskarlag
- Fiskebåt
- WWF Verdens naturfond
Kontakter
Audun MaråkAdm.dir.
Mobil: + 47 900 77 470
Bilder
Om Fiskebåt
Fiskebåt - havfiskeflåtens organisasjon, jobber for en miljøvennlig og lønnsom fiskeflåte, som leverer sunn mat fra bærekraftige bestander i verdens reneste havområder.
Følg pressemeldinger fra Fiskebåt
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fiskebåt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fiskebåt
Statsbudsjettet: Skuffet over at regjeringen viderefører konkurransevridende avgiftspolitikk15.10.2025 11:36:21 CEST | Pressemelding
- Det er positivt at regjeringen øker bidraget til kompensasjonsordningen for fiskeflåten, men det er kun fritak for CO2-avgift som vil gi likeverdige konkurransevilkår med landene rundt oss. For store deler av fiskeflåten finnes det ikke alternativt drivstoff til diesel, og høye særnorske avgifter er ikke veien å gå for å få ned utslippene fra fiskeflåten, sier Audun Maråk, adm.dir. i Fiskebåt.
- Vitenskapelig grunnlag for å fravike forskernes kvoteråd for makrell6.10.2025 09:41:35 CEST | Pressemelding
Fiskebåt mener at det er et vitenskapelig grunnlag for å fravike havforskernes råd for hvor stor makrellkvoten for 2026 bør bli. Forskerne anbefaler en kvote på 174 357 tonn, en nedgang på 70 prosent sammenlignet med kvoterådet de ga for 2025.
Fiskeri blir devaluert i ny havvindutredning3.10.2025 13:21:42 CEST | Pressemelding
Fiskebåt advarer mot store konsekvenser for norsk fiskerinæring i kampen om havarealene. -Det er flere svakheter med utredningen som gjør at Fiskebåt blir bekymret, sier rådgiver Hanna Bauge i Fiskebåt.
- Loddefisket i Barentshavet må lukkes4.9.2025 10:47:00 CEST | Pressemelding
- Det er et påtrengene behov for å lukke fisket etter lodde i Barentshavet. Fartøy og rederi trenger større forutsigbarhet og må kunne forsvare investeringer. I tillegg er det behov for et reguleringsopplegg som legger opp til et mer miljø -og klimavennlig driftsopplegg. Det sier Espen Jacobsen, avdelingsleder i Fiskebåt.
- Klok beslutning av regjeringen21.7.2025 10:22:33 CEST | Pressemelding
-Finansdepartementets utsettelse av endringer i avgiftsregelverket for CO2 er en klok beslutning. Den er til det beste for Norge og for miljøet, og vil føre til økt verdiskapning, økt beredskap og ikke minst reduserte CO2-utslipp, sier Audun Maråk i Fiskebåt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom