Regjeringen strammer inn på oljeletingen, oljebransjen er i sjokk

Forbundsleder Hilde-Marit Rysst, sammen med hele olje-, gass- og energibransjen, er i sjokk etter at regjeringen offentliggjorde tirsdag på en pressekonferanse at de ikke vil utlyse nye letelisenser i denne stortingsperioden. Rysst mener at dette forslaget er det samme som å sage av den grenen vi sitter på.
Forbundsleder Hilde-Marit Rysst Foto: Rebecca Bjerga

Rysst mener at å ikke utlyse nye letelisenser blir totalt feil.

– Vi skal levere gass og energi til et kritisk Europa som roper etter energi, og vi løser dette med å si at vi skal ikke lete mer. Støre sier ‘Vi skal utvikle, ikke avvikle’, da blir det totalt feil å ikke utlyse nye letelisenser. Produksjonsraten på sokkelen går drastisk nedover og næringen trenger nye områder, sier forbundslederen.

For å finne, må det først letes

Norge har inngått avtaler med Europa, vi sier vi skal være en solid og stabil leverandør av energi. Vi skal ha energi til vårt eget land, da trenges det mer energi, ikke mindre.

– Det er hårreisende og uansvarlig av AP og SP å innfri dette kravet fra SV, sier Rysst.

Rysst sier at det i første rekke vil være arbeidsplasser i næringen, de som jobber med leting som igjen vil oppleve tap av arbeidsoppgaver. I tillegg til våre medlemmer, vil dette gå utover alle støttenæringene med sine utallige arbeidsplasser.

– Dette vil resultere med tap av store inntekter til staten, som skal sikre vårt velferdssamfunn. Vi snakker om å hjelpe de verst stilte, det snakkes om ‘fattigdomspakker’, hvor skal vi ta pengene fra, om ikke statskassa får påfyll? Dette forslaget er som å sage av den grenen vi sitter på, sier Rysst.

Forbundsleder Hilde-Marit Rysst Foto: Rebecca Bjerga