Regjeringen stiller krav til hydrogenferjer på strekningen Bodø-Moskenes
Nytt anbud på ferjesambandet rv. 80 Bodø-Røst-Værøy-Moskenes skal nå lyses ut. I den forbindelse skal Statens vegvesen, som har ansvaret for anbudet, samarbeide med ferjeselskap, hydrogenleverandører og andre interesserte aktører for å få et best mulig grunnlag for å stille krav om hydrogen som energibærer i anbudet.
- Norge er verdensledende på miljøteknologi i maritim næring. Vi har muligheten til å bruke de offentlige kjøpene av ferjetjenester til å utvikle de beste løsningene for utslippsfrie ferjer. Hydrogen er en løsning som vil takle de utfordrende forholdene på dette sambandet bra. Nå skal vi samarbeide tett med aktørene på markedet. Det er viktig, slik at vi finner de beste og mest sikre løsningene, sier Hareide.
Sikre ferjer
Kravet til sikkerhet er at en hydrogenferje skal være like sikker som en vanlig ferje. Rederiet som skal drifte sambandet, må innhente godkjenninger fra blant andre Sjøfartsdirektoratet og Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
- Det skal være trygt å ta ferje i Norge. Det er viktig for oss at det skal være like trygt med en hydrogenferje. Derfor kommer det til å være strenge sikkerhetskrav i dette anbudet også. Hydrogen er trygt når det håndteres rett. Det skal vi sørge for, sier samferdselsministeren.
I 2021 starter driften av en hydrogenferje på sambandet Hjelmeland-Nesvik i Rogaland. Ferja er et resultat av en utviklingskontrakt der hydrogen benyttes på et fartøy for første gang.
- Siden offentliggjøringen av denne kontrakten i 2017, har maritim næring, leverandører av hydrogen og norske og internasjonale sikkerhetseksperter jobbet intensivt med utvikling av sikker, maritim hydrogenteknologi. Det viser at hvis vi bruker de offentlige anbudene til å sette krav, så vil det kommersielle markedet utvikle teknologien videre, sier Hareide.
Det vil også være krav om at ferjene skal kunne drives med biodrivstoff og elektrisitet over tid.
- Da sørger vi for at rutetilbudet opprettholdes, selv om det skulle bli problemer med hydrogendriften. Det som er viktig for oss, er å sikre et godt transporttilbud mellom Bodø og vestre Lofoten. Dette ferjesambandet er viktig for både folk og næringsliv i området, sier samferdselsministeren.
Videre prosess
Statens vegvesen vil om kort tid invitere åpent til en dialogkonferanse. Ferjeselskap, hydrogenleverandører og andre interesserte aktører kan delta. Målet er altså å finne det best mulige grunnlaget for å stille krav om hydrogenferjer i dette anbudet.
Den endelige utlysningen er planlagt før jul, slik at kontrakter kan signeres før sommeren 2021. Oppstarten av drift på ferjesambandet er 1. januar 2024. Anbudsperioden varer i 15 år, som er 5 år lenger enn dagens kontrakt. Dette bidrar til å redusere risiko for tilbydere.
Bilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Fem forskningsprosjekter får penger fra Samferdselsdepartementet17.4.2024 12:10:41 CEST | Pressemelding
Av-ising av nullutslippfly og datadrevet salting av vei er to av teknologiprosjektene som nå får penger fra Samferdselsdepartementet. Det er Forskningsrådet som har utpekt de fem prosjektene, som får 40 millioner kroner.
Regjeringen med penger til Bodø og Ålesund16.4.2024 11:11:48 CEST | Pressemelding
– Regjeringen har satt av i 31 millioner kroner til mindre byer utenfor ordningen med byvekstavtaler. Dette er et løft for at Bodø og Ålesund skal bli grønnere byer med bedre fremkommelighet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2: Eit steg nærare ny tunnel5.4.2024 12:00:16 CEST | Pressemelding
Regjeringa har lagt fram proposisjon for utbygging og finansiering av prosjektet E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 i Akershus.
Rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane: Eit viktig steg nærare realisering av tunnel i skredutsett område5.4.2024 11:59:27 CEST | Pressemelding
Regjeringa har lagt fram proposisjon om fastsetting av kostnadsramme for prosjektet rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane.
Regjeringa legg fram proposisjon om delvis bompengefinansiering22.3.2024 14:04:38 CET | Pressemelding
- Denne bypakka skal realisere ny Risøy bru, fleire veg- og gateprosjekt, ei rekke gang- og sykkelvegar, saman med både tiltak for betre kollektivtilbod og trafikksikring. Vi legg opp til at minst halvparten av pengane i pakka skal gå til gonge, sykkel og kollektiv, som er i tråd med regjeringa sitt ønske om attraktive og klimavennlege byar, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom