Regjeringen skyver regninga over på arbeidstakerne.

Erna Solberg snakket om å hjelpe økonomien og samfunnet når hun la frem krisepakken i dag, mens hun overlater til arbeidstakerne å betale.
Forbundsleder Trine Lise Sundnes

-         Vi er i en nasjonal krisesituasjon. Regjeringen skyver regningen over på store lavlønnsgrupper som nå blir permittert. De får med dette kun to dager på seg for å ordne annen inntektssikring. Dette er uakseptabelt, sier Trine Lise Sundnes, forbundsleder i Handel og Kontor i Norge.

Ved å endre arbeidsgivers lønnsplikt ved permittering fra 15 til 2 dager betyr det at arbeidstakere som i dag er garantert full lønn i 15 dager vil gå til 62% av lønna allerede etter to dager.

-         Regjeringen snakker om å dele belastningen her, men den virkelige belastningen tas jo av de som mister jobben. Regjeringen kan ikke skyve kostnaden over på arbeidsfolk på denne måten sier Sundnes.

Under finanskrisa i 2008 gjorde den rød grønne regjeringen det man bør gjøre, nemlig å stimulere til forbruk og vekst. Høyreregjeringen vil gjøre den økonomiske krisen verre fordi det gjør det vanskeligere for vanlige folk å opprettholde normalt forbruk.

-         De som permitteres som følge av pandemien, bør motta dagpenger tilsvarende nivået for sykepenger. Først da snakker vi om at alle bidrar sier Sundnes.

Handel og Kontor i Norge sitt regnestykke:

Gjennomsnittlig månedslønn i Norge 2019 (SSB): 47.290 pr. mnd

Dagslønn: 2.491,70

Arbeidsgiver

Arbeidstaker

Gammel ordning

Ny ordning

4 982 + 26 143=31 125

Differanse:

-          6 240

Med dagens ordning koster 15 dagers lønnsplikt virksomheten kr. 37.365,- pr permitterte arbeidstaker, og arbeidstakeren mottar disse pengene.

Med regjeringens foreslåtte ordning;

Betaler virksomheten kr. 4.982,- for to dager med lønnsplikt og sparer med det kr. 32.383,-.

Arbeidstakeren mottar 2 dagers full lønn (kr. 4.982,-) pluss 13 dagers dagpenger der de tidligere mottok full lønn, nå kr. 26.143. Med den nye ordningen taper arbeidstakeren kr. 6.240,-.

Ergo arbeidsgiver får 32.383,- per arbeidstaker de permitterer, mens hver arbeidstaker taper kr. 6 240,-. Dette kalles av Høyre for et spleiselag!

I tillegg til dette må arbeidstakeren ta belastningen med å kun ha to dager å områ seg på for å forsøke å bøte på inntektstapet.

Forbundsleder Trine Lise Sundnes

HK i Norge er en arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat sektor. Medlemmene våre jobber blant annet innen handel, luftfart, kontor, finans og servicevirksomhet. Med rundt 79.000 medlemmer er vi i dag LOs tredje største forbund. HK i Norge jobber for at medlemmene våre skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår.