NHO Reiseliv

Regjeringen kutter støtten til markedsføring av Norge  

Del
Regjeringen foreslår å kutte støtten til markedsføring av Norge med 51,5 millioner kroner i neste års statsbudsjett. – Dette kuttet er det motsatte av det regjeringen signaliserte i Granavolden-plattformen, sier NHO Reiseliv-direktøren.
NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold er kritisk til kuttet i markedsføringsmidler. Foto: Håkon Eltvik
NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold er kritisk til kuttet i markedsføringsmidler. Foto: Håkon Eltvik

I forslaget til statsbudsjett for 2020 bevilger regjeringen 180 millioner kroner til markedsføring av Norge. Det er en reduksjon på 51,5 millioner kroner fra 2019-budsjettet.

– I Granavolden-plattformen signaliserte regjeringen at den ville styrke merkevarebyggingen av Norge som reisemål, og en samlet politikerstand var enige om å satse på flere helårsarbeidsplasser og nye destinasjoner, eller «hele Norge, hele året», som slagordet heter. Dette kuttet er det motsatte av det regjeringen har lovet, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. 

Forventet økning, ikke kutt

– Dette er et forhastet kutt basert på et faglig grunnlag som er svært tynt. Vi hadde forventet økte midler, ikke mindre, i en tid der norsk reiseliv vokser og skaper arbeidsplasser over hele landet. Reiselivet har over 175.000 ansatte – et resultat av blant annet økt profilering mot det utenlandske markedet. Det er hard konkurranse om internasjonale gjester, og dette vil svekke vår posisjon, fortsetter Krohn Devold.    

Den statlige bevilgningen til Innovasjon Norges profilering av Norge har stått stille de siste årene, noe som i praksis betyr kutt, om en tar høyde for inflasjon og det faktum at digital markedsføring koster mer enn før. I samme periode har reiselivet fått milliardregning i form av moms- og avgiftsøkninger. 

– Skuffende for Reiselivs-Norge 

– Totalsummen av disse endringene er skuffende for Reiselivs-Norge. Norge sakker akterut i utviklingen av internasjonale ankomster sammenlignet med resten av Europa. Reiselivet er kommet langt i den grønne omstillingen, og vi har plass til flere turister, særlig i skuldersesongene. Resultatet av dette kuttet er at færre utenlandske gjester vil finne frem til markedsføring som trekker dem til Norge, fortsetter Krohn Devold.  

– Det er enda ikke for sent å snu, og nå må vi bruke tiden på Stortinget godt. Dersom kuttet blir stående, er det viktig at Innovasjon Norge får full frihet til å bestemme hvordan disse kuttene skal gjennomføres i egen organisasjon, slik at de slipper politisk detaljstyring. De kjenner sin organisasjon best, og må få styre dette, avslutter Krohn Devold. 

Nøkkelord

Kontakter

Ida Bakken Tønder
Kommunikasjonssjef, NHO Reiseliv
Mobil: 468 87 931
E-post: ida.toender@nhoreiseliv.no


Øystein Eian
Senior kommunikasjonsrådgiver, NHO Reiseliv
Mobil: 901 57 273
E-post: oystein.eian@nhoreiseliv.no

Bilder

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold er kritisk til kuttet i markedsføringsmidler. Foto: Håkon Eltvik
NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold er kritisk til kuttet i markedsføringsmidler. Foto: Håkon Eltvik
Last ned bilde

Lenker

Om NHO Reiseliv

NHO Reiseliv
NHO Reiseliv
Middelthuns gate 27
0368 Oslo

23 08 86 20http://www.nhoreiseliv.no

NHO Reiseliv er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for reiselivet i Norge med over 3000 medlemsbedrifter.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye