Regjeringen kutter i det eneste aktivitetstilbudet som har vært åpent under pandemien

I koronatiden har friluftslivet vist seg viktigere enn noensinne. Likevel vil regjeringen nå sette av mindre penger til lokal aktivitet. – Helt ufattelig, mener Norsk Friluftsliv.

ALLTID ÅPEN: Da alt annet var stengt, var naturen åpen. Foto: Gard Eirik Arneberg/ Norsk Friluftsliv

– I lys av hvor viktig naturen og friluftslivet har vært for oss nordmenn gjennom det siste halvåret, er det helt ufattelig at de nå kutter støtten til organisasjonene med sju millioner, sier fungerende generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Siri Meland.

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de store frivillige friluftslivsorganisasjonene i Norge. Til sammen har disse over 5000 lokale lag og foreninger landet over.

Med statsbudsjettet regjeringen la fram i dag får disse sju millioner mindre i støtte.

Dette betyr blant annet mindre støtte til lokal friluftsaktivitet, som padle-, gå- og sykkelturer.

Kuttet kommer bare uker etter at store og små organisasjoner gjennomførte Friluftslivets uke med over 900 turer og aktiviteter landet over, midt under pandemien.

– Nå i koronatiden har hverdagsfriluftslivet vært viktigere enn noensinne. Når alt annet var stengt, var naturen åpen. Med dette statsbudsjettet svikter regjeringen grasrota og det hverdagsfriluftslivet disse bidrar til hver dag, sier Meland.

Turgåing er også nordmenns foretrukne form for fysisk aktivitet, og i ni av ti deltar i friluftslivet årlig.

– Friluftsliv er en av de lavest hengende fruktene for å få flere i aktivitet. Derfor burde regjeringen nå ha grepet sjansen til å styrke de frivillige organisasjonene som står på for å få flere opp av sofaen og ut i naturen, sier en skuffet Meland.