Regjeringen har lyttet til Virke: Nødhjelp til kriserammet næringsliv

Fredag la regjeringen, sammen med Virke, LO, NHO og Finans Norge frem en ordning som sikrer kompensasjon for tapte inntekter på grunn av direkte eller indirekte koronastenging. Kompensasjonsordningen bygger på Virkes forslag. – Regjeringen har lyttet, og viser at de står bak ordene om at de stiller opp med det som trengs, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

− Fire av fem virksomheter innenfor handels- og tjenestenæringen har opplevd at inntektene har stoppet opp over natta og 180 000 personer er permittert. Det er helt nødvendig med tiltak for sikrer virksomhetene levedyktighet. Ordningen gir håp til mange personer og familier i en vanskelig tid, fortsetter Horneland Kristensen.

Regjeringen responderte raskt

Virke, som er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, takker regjeringen for rask respons.

− Vi sendte over våre forslag på søndag, og allerede nå har regjeringen fått på plass kompensasjonsordningen. De har jobbet raskt og godt, sier Horneland Kristensen. Vi vil selvsagt følge godt med på den endelige utformingen som kommer om en uke, men dette er rett og slett en sterk prestasjon.

Godt samarbeid i norsk nærings- og arbeidsliv

Det har vært viktig for Virke å få samlet organisasjoner fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden om ordningen.

– Vi har hatt et godt samarbeid med LO, NHO og Finans Norge. Samarbeidet mellom organisasjonene i norsk nærings- og arbeidsliv, og regjeringens vilje til dialog, viser styrken ved den norske modellen.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter.

Følg pressemeldinger fra Virke

Siste pressemeldinger fra Virke

Størst økning i sommerhandelen for Vestfold og Telemark8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2020 ble tidenes beste for store deler av norsk detaljhandel. Virke, Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, anslår at vi i juli og august i år vil handle for 108 milliarder kroner. Det er snaut 6 milliarder kroner lavere enn i 2020, men 6 milliarder over “normalåret” 2019. Kaldt og vått vær vil være godt nytt for kjøpesentrene, mens sol og varme vil gi økt dagligvaresalg.

Sommerenhandelen viktigere enn julen for flere kommuner i Rogaland8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommerhandelen i Møre og Romsdal økte med 11,4 prosent8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding