Regjeringen har lyttet til Virke: Nødhjelp til kriserammet næringsliv

Fredag la regjeringen, sammen med Virke, LO, NHO og Finans Norge frem en ordning som sikrer kompensasjon for tapte inntekter på grunn av direkte eller indirekte koronastenging. Kompensasjonsordningen bygger på Virkes forslag. – Regjeringen har lyttet, og viser at de står bak ordene om at de stiller opp med det som trengs, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

− Fire av fem virksomheter innenfor handels- og tjenestenæringen har opplevd at inntektene har stoppet opp over natta og 180 000 personer er permittert. Det er helt nødvendig med tiltak for sikrer virksomhetene levedyktighet. Ordningen gir håp til mange personer og familier i en vanskelig tid, fortsetter Horneland Kristensen.

Regjeringen responderte raskt

Virke, som er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, takker regjeringen for rask respons.

− Vi sendte over våre forslag på søndag, og allerede nå har regjeringen fått på plass kompensasjonsordningen. De har jobbet raskt og godt, sier Horneland Kristensen. Vi vil selvsagt følge godt med på den endelige utformingen som kommer om en uke, men dette er rett og slett en sterk prestasjon.

Godt samarbeid i norsk nærings- og arbeidsliv

Det har vært viktig for Virke å få samlet organisasjoner fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden om ordningen.

– Vi har hatt et godt samarbeid med LO, NHO og Finans Norge. Samarbeidet mellom organisasjonene i norsk nærings- og arbeidsliv, og regjeringens vilje til dialog, viser styrken ved den norske modellen.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter.

Virke: Lån og utsatte betalinger er ikke nok når grunnlaget for en halv million arbeidsplasser forsvinner24.3.2020 15:28:01 CETPressemelding

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at 490 000 arbeidsplasser står i fare for å gå tapt i bransjer som enten er stengt av myndighetene eller lider under at myndighetene har bedt kundene om å holde seg borte. Virke mener regjeringen må komme med en kompensasjonsordning utover lån og utsetting av utgifter og skatter, slik at de utsatte virksomhetene holder seg i live gjennom koronakrisen.

405 000 arbeidsplasser står på spill: – Regjeringen må trykke på den store røde knappen14.3.2020 15:00:00 CETPressemelding

Nærmere 100 000 arbeidsplasser er stengt, eller er i ferd med å stenge, som følge av koronaviruset. Privat handels- og tjenestenæring, som står for halvparten av sysselsettingen i Norge, rapporterer å være sterkt berørt av koronaviruset. – Stortinget må legge vekk partipolitikken, og umiddelbart gi regjeringen mandat til å trykke på den store røde knappen. Hvis ikke vil en stor del av befolkningen miste livsgrunnlaget sitt, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.