Regjeringen bevilger nye 15 millioner kroner til OL- og Paralympics-satsing

Regjeringen bevilger 15 millioner kroner til toppidretten for å dekke inn kostnader som følge av utsettelsen av OL og Paralympics i Tokyo. Toppidretten har dermed mottatt totalt 35 millioner kroner som skal sikre utøvernes rammevilkår og gode forberedelser til de kommende lekene.
Roer Birgit Skarstein, kulturminister Abid Raja og idrettspresident Berit Kjøll på Olympiatoppen tirsdag. Foto: Kristin Bentdal, Olympiatoppen

– OL- og PL-troppen er våre idrettshelter. Etter et langt, grusomt koronaår gleder vi oss til å se dem representere Norge i Tokyo, og vi håper norske utøvere tar mange medaljer. Utsatt OL/PL har medført høye kostnader for enkelte idrettsutøvere og for Olympiatoppen. Vi har før jul stilt opp med 20 millioner, og nå stiller vi opp med ytterligere 15 millioner, sier kulturminister Abid Raja.

– Som idrettsminister håper jeg disse 35 millionene vil gi NIF, Olympiatoppen og våre utøvere økonomisk trygghet i forberedelsene til mesterskapet. Det gjør at utøverne kan konsentrere seg kun om det de skal gjøre, nemlig å trene og forberede seg til dette historisk viktige mesterskapet for å ta flest mulige medaljer, understreker Raja.

Idrettspresident Berit Kjøll ba i fjor om 37,5 millioner kroner for å dekke kostnader som følge av utsettelsen. Nå er hun svært fornøyd med at kulturministeren og regjeringen har funnet rom for å tildele de resterende midlene.

– Med mindre enn 100 dager igjen til OL er det avgjørende at utøverne våre får forberedt seg best mulig. Bevilgningen fra kulturministeren og regjeringen er med å sikre gode rammevilkår i den krevende perioden frem mot OL og Paralympics, og gir forhåpentligvis utøverne og landslagene en ekstra motivasjon, sier Kjøll.

Toppidrettssjef Tore Øvrebø er også lettet og særdeles tilfreds med tildelingen.

– Vi er svært takknemlige for den støtten og forståelsen regjeringen har vist for å bistå toppidrettsutøverne og landslagene i en krevende økonomisk situasjon foran Paralympics og OL i Tokyo. Denne tildelingen vil styrke kvaliteten på de siste forberedelsene for utøverne og landslagene, sier Øvrebø og legger til:

– Bevilgningen på 15 millioner kroner vil gå til prosjektstøtte for landslagene, med utgangspunkt i det som er dokumentert i Olympiatoppens søknad. I tillegg vil vi gå i ny dialog med særforbundene og kartlegge om det er oppstått nye eller endrede forutsetninger, og om det er spesielle økonomiske behov hos utøverne, slik at de som trenger det mest, får støtte. Det er bra å ha idrettsinteresserte politikere i ryggen i de krevende forberedelsene til Tokyo.

Én av våre fremste gullkandidater til Paralympics, Birgit Skarstein, er full av lovord til regjeringens generøse støtte til OL- og PL-utøverne.

– Det har vært en spesiell og ganske krevende oppkjøring til OL og Paralympics i Tokyo. I tillegg til å få et ekstra år med forberedelser grunnet utsettelsen av lekene, har landslagene hatt mange ekstra utgifter blant annet til koronahåndtering, omorganisering og smittevern. Å få disse midlene nå gjør oppløpssiden litt mer forutsigbar, så vi i alle fall vet at vi kommer oss til startstreken i Tokyo. Det er lettende, sier Birgit Skarstein.

De ekstra kostnadene Idrettsforbundet og særforbundene har hatt i forbindelse med utsettelsen, har blant annet vært knyttet til behov for ekstra samlinger, utvidet støtteapparat og inntektsbortfall for utøvere.

Pressevakt NIF

(Hverdager 16.00-23.00, lør/søn 09.00-23.00)

Tel:+47 22565688

Fra venstre: Idrettspresident Berit Kjøll, kulturminister Abid Raja, diskoskaster Ola Stunes Isene, toppidrettssjef Tore Øvrebø og roer Birgit Skarstein. Foto: Kristin Bentdal, Olympiatoppen