Regjeringen bevilger gjennom Forskningsrådet 83,5 millioner kroner til testing av ny petroleumsteknologi

– Regjeringens ambisjon er å redusere klimautslipp, kostnader og bidra til mer effektiv drift av norsk sokkel. Det gjør vi blant annet gjennom å tilrettelegge for testing og demonstrasjon av nye teknologier, sier olje- og energiminister Tina Bru.
Ni nye prosjekter får midler fra Forskningsrådets program for ny teknologi i sektoren gjennom tiltakspakken vedtatt av Stortinget.

Ni nye prosjekter får nå bevilging fra Forskningsrådets program for ny teknologi i sektoren. Pengene er bevilget gjennom tiltakspakken vedtatt av Stortinget

Prosjektene vil bidra til å sikre arbeidsplasser og høy kompetanse i bedriftene som har fått støtte, sier Bru.

Prosjektene gjennomføres som et samarbeid mellom leverandørbedrifter og aktørene på norsk sokkel.

Forskningsrådet setter penger fra tiltakspakken raskt i sving. Forskning og utvikling er viktig for at norsk næringsliv, også norsk petroleumsindustri, kommer styrket ut av den økonomiske krisen. Enkelte prosjekter har også en potensial for å kutte CO2-utslipp substansielt, sier administrerende direktør John-Arne Røttingen.

Forskningsrådet mottok 22 prosjektsøknader for ialt 197 millioner kroner

Følgende prosjekter har fått bevilging:

Prosjekt

Bedrift

Fylke

Pilot survey with cost efficient seismic node deployment solution in combination with new short streamer solution

MagseisFairfield ASA

Viken

DigitalWellIntervention

Altus Intervention Group AS

Rogaland

Kvalifisering og demonstrasjon av MTR formuliggjøringavriggløsP&A.

AarbakkeInnovationAS

Rogaland

Demonstrating smart drilling automation application

SekalAS

Digital Rig Management

Keystone.no AS

Rogaland

Digitalisering av manuelle logistikkprosesser innen boring - bruk av elektronisk tally

MHWirthas

Agder

Utvikling og testing av full-elektrisk og trekkbar ventilmodul for små isolerings- og doseringsventiler på havbunnsinstallasjoner.

Pro-Subsea AS

VestfoldogTelemark