Regjeringen åpner for seriespill for toppfotballen og topphåndballen

Det åpnes for seriespill for fotball og håndball på øverste nivå fra og med 5. mai. Det kom frem da regjeringen holdt pressekonferanse onsdag.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Åpningen omfatter seriespill utendørs i toppfotballen (de to øverste divisjonene for kvinner og menn) og trenings- og avsluttende seriekamper på toppnivå i håndball. For håndballen åpnes det for et begrenset antall trenings- og seriekamper på øverste nivå som avslutning på sesongen 2020/2021.

– Det er veldig positivt og viktig at det åpnes opp for seriespill i toppfotballen, og at topphåndballen får avsluttet sin sesong. Men fortsatt er det mange andre idretter som tørster etter å komme i gang – og det er stor utålmodighet i organisasjonen etter å gjenåpne mer av idretten, på flere nivåer. Spesielt venter vi på at breddeidrettsutøvere i kontaktidretter skal få komme i gang. Denne gruppen har ikke kunnet utøve ordinær idrettsaktivitet siden pandemien startet, og det er alvorlig. Snart må det være deres tur, sier idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

– Norges idrettsforbund har gitt konkrete og tydelige innspill når det gjelder våre forventninger til lettelser i trinn 2 av gjenåpningen, og vi håper på snarlige avklaringer fra myndighetene om når nye lettelser for idretten kan iverksettes.

Kulturdepartementet skriver i en pressemelding at de forutsetter at både fotballklubbene og håndballklubbene etterlever de oppdaterte smittevernprotokollene, utarbeidet av Norges Fotballforbund og Norges Håndballforbund.

Det vil gis unntak fra arrangementsforbudet i covid-19-forskriften kapittel 5A og 5B for disse arrangementene fra og med 5. mai. I disse kommunene vil det ikke være tiltatt med publikum, men det åpnes for media.

Treningskamper for lag i øvrige serier i toppidretten, herunder lag i PostNord-ligaen, vurderes som en del av trinn 2 i gjenåpningsplanen. Oppstart av seriespill for disse vurderes som en del av trinn 3, opplyser Kulturdepartementet.

Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet har utarbeidet en skisse for antall deltakere på offentlige utendørsarrangementer i sommer, og regjeringen mener at både koronasertifikat og tester ved inngangen kan være aktuelt å bruke for større arrangementer utendørs i sommer.

– Idretten er positive til å bidra i prøveprosjekter med bruk av både koronasertifikat og hurtigtester. Vi stiller oss gjerne til disposisjon for myndighetene for å teste slike konsepter, slik at vi raskest mulig kan åpne opp for publikum på større idrettsarrangementer, sier idrettspresident Kjøll.

Pressevakt NIF

(Hverdager 16.00-23.00, lør/søn 09.00-23.00)

Tel:+47 22565688

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB