Reformer vil fortsette, bekrefter Kasakhstans president

"Kasakhstan er det eneste landet i den geopolitiske regionen som innfører dyptgripende reformer som innleder en ny tid for utvikling", sa president Kassym-Jomart Tokayev under åpningen av den første sesjonen til det åttende kasakhiske parlamentet 29. mars 2023. Han skisserte prioriteringer som sikter på å forbedre landets politiske system.
President Kassym-Jomart Tokayev under åpningen av den første sesjonen til det åttende kasakhiske parlamentet 29. mars 2023. Bilde: Akorda pressetjeneste

Ifølge Tokayev reflekterer den nye sammensetningen av parlamentets underhus Mazhilis et helt spekter av ideologiske synspunkter. På grunn av de omfattende politiske reformene og liberaliseringen av reglene for partiregistrering har et nytt opposisjonsparti kommet inn i parlamentet. Presidenten kommenterte valgkampen i landet (blant annet høy konkurranse, styrkede demokratiske tradisjoner og like muligheter for alle politiske partier og kandidater) og nevnte at en ny samfunnskultur og politisk kultur kommer til det kasakhiske samfunnet.

Tokayev fokuserte på ungdommens aktive samfunnsengasjement og ønsket progressive og godt utdannede unge mennesker velkommen. Han uttryket håp om at disse vil bringe nye verdier til samfunnet.

Presidenten understreket at endringene ikke slutter nå og at reformene av det politiske systemet vil fortsette. I år vil Kasakhstan holde direkte valg av akimer (guvernører) av landets 45 regioner og tre største byer. Etter det vil det bli avholdt valg av distriktsguvernører over hele landet.

"Som et resultat vil alle statlige institusjoner begynne å fungere på en ny måte […] Enkelte personer, også politikere, sier at disse reformene kan true Kasakhstan. Jeg er imidlertid overbevist om at endringene er av stor betydning for nasjonens fremtid", sa Tokayev.

Tokayev understreket behovet for å styrke systemet for ivaretakelse av menneskerettighetene og å gjøre rettsstaten til et fundament for hele samfunnslivet i landets utvikling.

Landets nye regjering

Ifølge Kasakhstans grunnlov artikkel 70 "skal regjeringen avgi sine fullmakter til det nyvalgte Mazhilis" etter parlamentsvalget 19. mars 2023.

Alikhan Smailovs regjering hadde makta etter januar 2022 (kort tid etter at de tragiske januarhendelsene som rystet kasakhene) og ledet landet til grunnleggende politiske, økonomiske og sosiale reformer.

Vedrørende Kasakhstans nye regjering bemerket president Kassym-Jomart Tokayev at vinnerpartiet har anledning til å foreslå statsminister og viste til at partiet Amanat fikk 54 prosent av stemmene i valget 19. mars.

Ved å gjøre det vil partiet Amanat påta seg politisk ansvar, noe som bekrefter prinsippet "sterk president – innflytelsesrik parlament – ansvarlig regjering".

"Nå vil regjeringen virkelig bli ansvarlig. I denne sammenheng vil ikke statsrådenes fagkunnskap alene være nok. De må være i stand til å forsvare sine interesser og holdninger overfor parlamentet på en intelligent og kompetent måte og formidle sine tanker til offentligheten på en klar og konsis måte", sa Tokayev.