Refleks gir bilistene fem ganger så god reaksjonstid
– Nå blir det fort mørkere og dermed vanskeligere å se både fotgjengere og syklister på veiene. Finn frem refleksen, oppfordrer skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Trygg Trafikks reflekstelling for 2021 viser at 46 prosent av oss bruker refleks når vi går ute i mørket. Det mener skadeforebyggeren er altfor for få.
– Som fotgjenger har du et ansvar for å være synlig i trafikken. Uten refleks er du ikke synlig før bilisten er kun 25 meter unna, ifølge Trygg Trafikk.
Med refleks er du derimot synlig for bilisten på 140 meters hold.
– Det gir bilføreren fem ganger så god tid på å reagere. Det kan være forskjellen på liv og død, sier Hofstad-Nielsen.
Billig livsforsikring med refleks
Ifølge Transportøkonomisk Institutt skjer fire av ti fotgjengerulykker i mørket.
– Selv om du ser bilen, ser ikke bilisten deg. Derfor er det en billig investering å bruke minst én refleks når du er ute og går i mørket. Det er enkelt å ta i bruk og har stor effekt, sier skadeforebyggeren.
– Og husk at både stillegående elbiler og ørepropper med støydemping kan gi deg mindre oversikt over trafikkbildet. Følg med før du krysser gaten!
Slik bruker du refleksen riktig:
- Fest refleks på alle jakker og bagger
- Bruk refleks som beveger seg når du går, de synes best
- Heng refleksen i knehøyde
- Bruk to reflekser slik at du er synlig fra alle kanter
- Sjekk at refleksen ikke er veldig ripete – da virker den dårligere
Kilde: Trygg Trafikk
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noAnette Grønby ReinKommunikasjonsrådgiver Fremtind
Tel:412 93 009anette.rein@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom