Refinansiere for å slette betalingsanmerkning

Dersom man kommer i økonomiske vanskeligheter og får en betalingsanmerkning kan det få alvorlige konsekvenser. Det er derfor viktig å gjøre hva man kan for å unngå en slik situasjon. Her viser vi deg imidlertid hvilket grep du kan ta for å bli kvitt betalingsanmerkningen. Refinansiering kan være vanskelig med en betalingsanmerkning, men ikke umulig.
PROBLEMER MED GJELD: Få oversikt over privatøkonomien for å planlegge framover. Foto: Istockphoto

Unngå gjeldsproblemer

Først og fremst bør man prøve å unngå å få anmerkning. Man kommer ikke unna å betale gjeld. Dersom man får et brev med inkassovarsel bør man gjøre alt man kan for å betale den. Hvis det er vanskelig å betale hele beløpet, er det mulig å ta kontakt med banken og be om å dele opp beløpet, og få lengre nedbetalingstid.

Å la krav gå videre til inkasso fører til at det påløper dyre gebyrer.

Det å få en betalingsanmerkning har større konsekvenser enn man kanskje tenker over. Blant annet kan det bli vanskelig å tegne et mobilabonnement eller strømabonnement. Slike tjenester betales i etterkant. Derfor gjør selskapene en kredittsjekk av kundene før de tilbyr en avtale, og en betalingsanmerkning fører da ofte til avslag.

Få oversikt

En stor årsak til at folk får betalingsanmerkning er at man pådrar seg for mye gjeld, hos for mange låneytere. Hvis man både tar opp flere lån, handler mye med kredittkort og kanskje i tillegg kjøper varer og tjenester på avbetaling, så kan privatøkonomien ende opp med å bli svært uoversiktlig.

Et generelt godt råd for god privatøkonomi er god oversikt. Det får man enklest ved å refinansiere og samle alle smålån i ett enkelt forbrukslån.

Kredittvurdering

Når all usikret gjeld samles i ett lån får man som regel bedre rente enn det mange små lån har hver for seg. Dessuten behøver man kun å betale et administrasjonsgebyr. Når bankene vurderer om de skal tilby forbrukslån til refinansiering, og hvilken rente de skal tilby, så gjør de en kredittvurdering av hver enkelt kunde. Da lønner det seg som kunde å få høy kredittscore.

Har du en betalingsanmerkning vil det dessverre føre til lavt kredittscore, og banken vil kunne anse det som risikabelt å gi deg lån. Høy risiko betyr i slike tilfeller høy rente.

Vanskelig å få lån med betalingsanmerkning

Dersom du har en betalingsanmerkning vil kredittscoren din bli lav, og hos mange banker blir det automatisk «nei» på en lånesøknad, også til refinansiering.

Imidlertid finnes det noen finansinstitusjoner som har spesialisert seg på slike lån. En av de er BlueStep. De ønsker velkommen kunder som har fått avslag på refinansiering hos andre lånytere. Det er også en del andre banker med samme forretningsmodell, som Svea Finans og Zen Finans.

Du finner en oversikt over slike banker på nettsiden Refinansiere.net. Der kan du også lese artikler med flere råd omkring ulike temaer innen refinansiering.

Refinansiere med bolig som sikkerhet

Det som er felles for banker som gir lån selv med betalingsanmerkning er at du må stille sikkerhet i bolig eller fritidsbolig.

Dersom du eier fast eiendom vil du derfor kunne refinansiere gjelden din. Da kan du betale ned gjelden som har ført til betalingsanmerkning.

Følg med på at betalingsanmerkningen blir slettet

Når en bank eller annen kreditor har fått betalt gjelden som har ført til betalingsanmerkningen skal de umiddelbart sørge for at den blir slettet. Du bør også selv følge opp at det gjøres med en gang.

Så snart anmerkningen er slettet står du friere til å planlegge privatøkonomien din, og komme økonomisk på fote igjen.