Reell streikefare i bussbransjen

Mekling starter torsdag 5. mai 10:00. Blir ikke partene enige er bussjåførene i streik fra lørdag morgen.

Til fritt bruk i saken: Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Jonas Ruud.

Dette er streikeuttaket
Yrkestrafikkforbundet representerer 6.000 av de i overkant av 12.000 organiserte bussjåførene som etter hvert kan omfattes av en streik. Resterende sjåfører er organisert i Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet. De fire forbundene forhandler samlet med NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden.

I første streikeuttak tas det ut 2362 bussjåfører og bybaneførere i Oslo, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Drammen, Ski, Nesodden, Moss, Halden, Kongsvinger, Flisa og hele Finnmark. Yrkestrafikkforbundet organiserer 1128 av disse.

Les mer om uttaket her

Dette er kravene
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger varsler en reell streikefare.

- Vi hadde en konstruktiv dialog under forhandlingene, men de vanskelige spørsmålene gjenstår. Det er derfor reell streikefare. Viktige krav for oss er å få slutt på gratisarbeid, å få forskuttering av sykelønn og et lønnstillegg som gjør at vi nærmer oss industriarbeideren, uttaler Jæger.

Jæger utdyper noen av kravene i forhandlingene.

- Om bussjåførene er inntil ti minutter forsinket inn til matpause eller arbeidstidens slutt, får de ikke betalt for dette. Vi krever også at sikkerhetssjekk av bussen skal være en del av den ordinære arbeidstiden og at det skal settes av tid til å gjennomføre denne før bussturen starter. Vi har en avtale om at bussjåfører og bybaneførere skal ha lønn mer på linje med industriarbeider. Vi må nærme oss lønnsnivået til industriarbeider i dette oppgjøret, avslutter Jæger.

Video om sikkerhetssjekken

Video om ti minutters-regelen