Redusert CO2-utslipp, mindre avfall og mer grønn energi: TUI har solgt 43 millioner «grønnere» reiser siden 2015

Da bærekraftstrategien Better Holidays, Better World ble lansert i 2015, satte selskapet et ambisiøst mål om å gjennomføre 10 millioner “Grønnere og mer rettferdige” ferier i året innen 2020. TUIs siste bærekraftrapport bekrefter at målet er nådd, og 10,3 millioner slike reiser ble gjennomført i 2019. I perioden 2015-2020 ble 43 millioner «Grønnere og mer rettferdige» reiser gjennomført.
Hotellene er et viktig element i å drive bærekraftsarbeidet rundt omkring i verden. Et hvert hotells håndtering av lokalmiljøet, økonomien og egen miljøpåvirkning spiller en sentral rolle. Med «grønnere og mer rettferdige» reiser, menes opphold som inkluderer hoteller med særlig god praksis for håndtering av sitt sosiale og miljømessige ansvar.
En analyse av 300 hoteller viser at hoteller med bærekraftsertifiseringer utkonkurrerer ikke-sertifiserte hoteller – De har i gjennomsnitt 10 prosent lavere CO2-utslipp, 24 prosent lavere avfallsvolum, 19 prosent mindre ferskvann per gjestedøgn, 23 prosent høyere bruk av grønn energi, og ni prosent høyere sysselsettingsgrad for ansatte fra destinasjonen. De leverer også høyere kvalitet og kundetilfredshet.
Basert på disse funnene, ville forskjellen mellom 43 millioner kunder som ferierte i en uke som bodde på et bærekraft-sertifisert hotell og et ikke-sertifisert hotell, utgjøre tilsvarende årlig CO2-utslipp fra 144 000 biler, det årlige energibehovet til 108 000 husstander, vannvolum på 10 600 svømmebassenger i olympisk størrelse - og et volumavfall som det vil kreve 15 700 avfallsbiler å transportere.
- 43 millioner grønnere og mer rettferdige reiser er et sterkt utgangspunkt for TUI Gruppens forpliktelse til bærekraft. Dette viser; Vi tar ansvar og vi jobber med konkrete løsninger for mer bærekraftig turisme, sammen med våre partnere på destinasjonene. Som bransjeleder, vi er i stand til å sette standarder for bærekraft og skalere dem globalt. Vår bærekraftstrategi for de kommende årene vil bygge på disse fremskrittene og drive effektive endringer. Økologisk bærekraft som natur- og artsbevaring, samt sosial bærekraft - dvs. bedre opplæring, utdanning og framtidsutsikter for de som bor på feriedestinasjonene - er like viktige mål. Vi vil presentere strategien snart, sier Thomas Ellerbeck, medlem av konsernledelsen og Chief Sustainability Officer i TUI Group.
Les hele pressemeldingen her
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonsansvarlig i TUI
Tel:+47 90 63 60 63nora.aspengren@tui.noBilder
Lenker
Om TUI Norge
TUI (Tourist Union International) er den ledende reiseoperatøren i verden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI. TUI Norge ble etablert i 1973. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Spania. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
TUI lanserer nytt barnevennlig reisemål i Spania11.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
TUI utvider tilbudet sitt i Spania med den sjarmerende kystbyen Salou på Costa Dorada.
TUI åpner sitt første hotell i Japan5.9.2025 11:53:09 CEST | Pressemelding
TUI utvider sin hotellportefølje og etablerer seg for første gang i Japan.
Ny favoritt: – Hit vil vi i høstferien2.9.2025 08:25:05 CEST | Pressemelding
– I høstferien må fjorårets favoritt nøye seg med fjerdeplassen, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
Disse reisemålene tok av på TikTok i sommer26.8.2025 09:53:35 CEST | Pressemelding
– Sosiale medier har stor påvirkning på hvor vi vil reise. De skaper nye og forsterker gamle reisemønstre, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
TUI maraton på Mallorca er utsolgt22.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
To måneder før startskuddet går, er det ikke en eneste billett igjen til TUI Palma Marathon Mallorca. – Løpsreiser er blitt skikkelig trendy, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom