TUI Norge

Redusert CO2-utslipp, mindre avfall og mer grønn energi: TUI har solgt 43 millioner «grønnere» reiser siden 2015

Del
- 84% vekst i antall kunder som bor på bærekraftsertifiserte hoteller - Bærekraftsertifiseringer for hoteller som gjør miljømessige og sosioøkonomiske forbedringer

Da bærekraftstrategien Better Holidays, Better World ble lansert i 2015, satte selskapet et ambisiøst mål om å gjennomføre 10 millioner “Grønnere og mer rettferdige” ferier i året innen 2020. TUIs siste bærekraftrapport bekrefter at målet er nådd, og 10,3 millioner slike reiser ble gjennomført i 2019. I perioden 2015-2020 ble 43 millioner «Grønnere og mer rettferdige» reiser gjennomført.

Hotellene er et viktig element i å drive bærekraftsarbeidet rundt omkring i verden. Et hvert hotells håndtering av lokalmiljøet, økonomien og egen miljøpåvirkning spiller en sentral rolle. Med «grønnere og mer rettferdige» reiser, menes opphold som inkluderer hoteller med særlig god praksis for håndtering av sitt sosiale og miljømessige ansvar. 

En analyse av 300 hoteller viser at hoteller med bærekraftsertifiseringer utkonkurrerer ikke-sertifiserte hoteller – De har i gjennomsnitt 10 prosent lavere CO2-utslipp, 24 prosent lavere avfallsvolum, 19 prosent mindre ferskvann per gjestedøgn, 23 prosent høyere bruk av grønn energi, og ni prosent høyere sysselsettingsgrad for ansatte fra destinasjonen. De leverer også høyere kvalitet og kundetilfredshet.

Basert på disse funnene, ville forskjellen mellom 43 millioner kunder som ferierte i en uke som bodde på et bærekraft-sertifisert hotell og et ikke-sertifisert hotell, utgjøre tilsvarende årlig CO2-utslipp fra 144 000 biler, det årlige energibehovet til 108 000 husstander, vannvolum på 10 600 svømmebassenger i olympisk størrelse - og et volumavfall som det vil kreve 15 700 avfallsbiler å transportere. 

- 43 millioner grønnere og mer rettferdige reiser er et sterkt utgangspunkt for TUI Gruppens forpliktelse til bærekraft. Dette viser; Vi tar ansvar og vi jobber med konkrete løsninger for mer bærekraftig turisme, sammen med våre partnere på destinasjonene. Som bransjeleder, vi er i stand til å sette standarder for bærekraft og skalere dem globalt. Vår bærekraftstrategi for de kommende årene vil bygge på disse fremskrittene og drive effektive endringer. Økologisk bærekraft som natur- og artsbevaring, samt sosial bærekraft - dvs. bedre opplæring, utdanning og framtidsutsikter for de som bor på feriedestinasjonene - er like viktige mål. Vi vil presentere strategien snart, sier Thomas Ellerbeck, medlem av konsernledelsen og Chief Sustainability Officer i TUI Group.

 Les hele pressemeldingen her

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Lenker

Om TUI Norge

TUI Norge
TUI Norge
Lille Grensen 7
0159 Oslo Oslo

http://www.tui.no

TUI Group er verdens ledende reiseoperatør med virksomhet i over 180 land. I Norge har selskapet vært etablert siden 1973.

TUI arbeider for at feriereiser skal være mer bærekraftige og bidra positivt til lokalsamfunn og natur på reisemålene. Gjennom initiativer som TUI Care Foundation og tiltak for å redusere utslipp, plastbruk og matsvinn, tar TUI en aktiv rolle i utviklingen av en mer ansvarlig og fremtidsrettet reiselivsnæring der både mennesker og miljø står i sentrum.

TUI har forpliktet seg til mål i tråd med Paris-avtalen gjennom selskapets bærekraftsagenda, med ambisjon om netto null utslipp innen 2050.

Science Based Targets initiative (SBTi)  har godkjent klimamålene våre og bekreftet at handlingsplanen er i tråd med kravene for å begrense global oppvarming. 

Les mer om vår agenda for bærekraft her!

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye