Reduserer klimagassutslipp med over en fjerdedel på E18 Vestkorridoren
Beregninger viser at Statens vegvesen gjennom å stille fem krav i kontrakter vil redusere utslippene på E18 Lysaker – Ramstadsletta med over 25 prosent.

Byggingen av ny E18 mellom Lysaker – Ramstadsletta i Bærum kommune er første etappe av E18 Vestkorridoren. Vestkorridoren-prosjektet er en Statens vegvesens klimapiloter der man har jobbet med innovative løsninger for å redusere klimagassutslipp i utbygging. I 2019 ble det utarbeidet et klimabudsjett for prosjektet. Her ble klimapåvirkningen beregnet ut fra tre faser i et livsløp på 60 år; nemlig materialproduksjon, selve anleggsfasen og driftsfasen.
Resultatene fra klimabudsjettet er brukt til å utforme krav til materialer og løsninger i kontraktene som lyses ut for E18 Vestkorridoren.
Klimakravene gir stor klimagevinst
Asplan Viak/Aas Jakobsen AS har på oppdrag fra Statens vegvesen studert hvilken effekt klimakravene har for klimafotavtrykket til prosjektet. Konklusjonen i rapporten er klar; ved å stille kun fem klimakrav, vil Statens vegvesen i dette prosjektet redusere utslippene fra nærmere 400 000 til 290 000 000 tonn CO2 ekvivalenter. Dette innebærer over 25 prosent reduksjon i klimagassutslipp i løpet av de 60 årene som regnes som strekningens livsløp.
Reduksjonen på 100 000 tonn CO2 ekvivalenter er gjort mulig gjennom å stille klimakrav til følgende materialer:
- Lavkarbonbetong
- Armeringsstål
- Lavtemperaturasfalt på midlertidig omlagt veg
- Asfalt bindelag og slitelag
- Kalksement
Til disse materialtypene har Vegvesenet på E18 Vestkorridoren stilt krav til hvor mye klimagassutslipp materialet medfører i produksjon og transport.
I prosjektets kontrakter er det i tillegg stilt krav om klimavennlige løsninger på anleggsplassen, som elektriske anleggsmaskiner og personellkjøretøy og forbud mot mobile dieselaggregater.
Det er mulig!
- Som Norges største landbaserte byggherre, har Statens vegvesen satt høye mål for reduksjon av klimagasser fra virksomheten vår. Vi vet samtidig at det å bygge tunneler og bruer samt behov for forsterking av grunnen, slik tilfellet er på E18, vil gi klimagassutslipp fra produksjon av betong og stål, asfalt og kalksementpeler. Jeg er derfor glad for at vi her har fått dokumentert at det er faktisk er mulig å få til store reduksjoner i klimagasser bare ved å sette fem krav i kontraktene våre, sier prosjektleder for E18 Vestkorridoren, Tom Hedalen.
Kravene må være både ambisiøse og gjennomførbare
Den første totalentreprisen på Vestkorridoren er allerede lyst ut med nevnte klimakrav. Hedalen understreker at ved å sette ambisiøse klimakrav i framtidige kontrakter, kan Vegvesenet være en pådriver for utviklingen i retning av et lavutslippssamfunn.
- Samtidig må vi ta hensyn til at det skal være mulig å gjennomføre for entreprenørene. Gjennom å tydeliggjøre krav i kontrakter vi lyser ut, sikrer vi nødvendig forutsigbarhet for entreprenører og anleggsbransjen, sier han.
Fakta
|
Nøkkelord
Kontakter
Tom HedalenStatens vegvesen Utbygging, Prosjektleder E18 Vestkorridoren
Tel:90959433tom.hedalen@vegvesen.noFrida Hambro AngellStatens vegvesen Utbygging, Klimarådgiver
Tel:97510365frida.hambro.angell@vegvesen.noBilder

Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg saker fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Statens vegvesen
E6-bru i Rana blir envegskjørt en måned26.2.2021 10:00:00 CET | Pressemelding
På grunn av nødvendig vedlikehold blir Selfors bru på E6 i Rana envegskjørt fra 2.mars til 2. april.
Vegarbeid på E39 ved Knarvik senter i to år26.2.2021 09:13:59 CET | Pressemelding
I uke 9 starter Statens vegvesen bygging av oval rundkjøring på E39 ved Knarvik senter nord for Bergen.
Beredskapsøvelser i Oslofjordtunnelen i mars25.2.2021 15:23:53 CET | Pressemelding
Oslofjordtunnelen på E134 stenger fire netter i mars i forbindelse med beredskapsøvelser. Nødetatene skal bli bedre rustet til å håndtere hendelser i tunnelen.
COWI AS leverte det beste tilbodet for E39 Stord-Os (Hordfast)25.2.2021 12:05:51 CET | Pressemelding
COWI AS er innstilt som vinner av anbodskonkurransen om utarbeiding av reguleringsplan for strekninga E39 Ådland-Svegatjørn.
Mer veg for pengene? Det handler om å gjøre gode valg25.2.2021 11:40:42 CET | Kronikk
Vegvesenets mål om å bygge mer veg for pengene innebærer å velge. Valgene vi tar kommer mange til gode, men ikke nødvendigvis alle.
Hålogalandsbrua på E6 nord for Narvik påført mindre skader etter stormen Frank24.2.2021 14:10:45 CET | Pressemelding
Flere av vibrasjonsdemperne på Hålogalandsbrua på E6 nord for Narvik ble helt eller delvis ødelagt av uværet Frank. Skadene har ingen betydning for styrken og bæreevnen til brua og det har ikke vært fare for at løse deler skulle treffe trafikantene. Men Statens vegvesen ser alvorlig på at enkelte deler inne ved bruas fundamenter falt i sjøen mens uværet stod på.
Sparer 12,5 millioner med å «bygge» vegen to ganger24.2.2021 13:24:32 CET | Pressemelding
Først bygde Statens vegvesen en digital 3D-modell av ny E39 Leirvika-Rendalen. Nå bruker entreprenøren 3D modellen i anleggsarbeidet med den 4,8 kilometer lange strekningen. Det har gjort jobben mer effektiv, og rimeligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom