Reduksjon i julehandelen i uke 50, men nå begynner innspurten
De foreløpige resultatene fra Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at butikkomsetningen i kjøpesentrene var 2,3 prosent lavere i uke 50, sammenlignet med samme uke i fjor. Handelen i de to første ukene av desember har likevel en samlet vekst på 4,8 prosent, og nå venter innspurten. Hele 30 prosent av desemberhandelen blir tradisjonelt gjort den siste uken før julaften.

– Kalenderforskyvning gjorde at lønns- og pensjonsutbetalinger kom to dager lenger ut i uke 50 i år, enn i fjor. Det gjorde at handelen ble lavere. I tillegg kan dette være et tegn på at mange har vært flinke og handlet julegavene tidlig i år, for å spre handlingen og dermed gjøre det lettere å holde avstand, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, og fortsetter:
– Fra tidligere år vet vi at nordmenn kjøper mest julegaver den siste uken før jul. Hvis prognosene våre slår til vil det bety at det fra fredag til julaften vil handles for 19 milliarder. I innspurten av julehandelen er det viktig at folk fortsetter med å være flinke til å holde avstand og god hånd- og hostehygiene.
Andersen peker på at over 340 000 personer jobber i norsk varehandel, og at en av fire sysselsatte i alderen 15-24 år jobber i varehandelen.
– Norsk økonomi, som er hardt rammet av pandemien, trenger at vi får en sterk avslutning på julehandelen.
Fremdeles sterk vekst for mat og drikke
Kategorien mat og drikke gjorde det sterkt også i uke 50 med en omsetningsvekst på 15,7 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor. Hus og hjem, som har hatt en sterk julehandel frem til uke 50, hadde en vekst på beskjedne 1,8 prosent.
– Rekordresultatene fortsetter for de som lever av det vi putter i kroppen, mens det som lever av det vi putter i hjemmet stagnerer. Det kan tyde på at Ola og Kari legger vekt på å kose seg med god mat og drikke, og har gjort ferdig mye av jobben for å få julestemning i hjemmet, sier Andersen i handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
Kraftig nedgang for klær og sko
I klær-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med hele 21,9 prosent. Omsetningen i spesialbutikkene[1] var 8,1 prosent lavere enn i fjor.
– Færre julebord og mange på hjemmekontor gjør at de som lever av det vi putter på kroppen har tøffe tider, dette er den største nedgangen vi har sett siden uke 46. Spesialbutikkene, som blomsterforretninger, apotek og bokhandler, fikk en skikkelig nedtur i uke 50 etter å ha hatt en god start på julehandelen, sier Andersen.
Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesenter. Fordi kategorien mat og drikke, som er i sterk vekst, utgjør en mindre andel av omsetningen på kjøpesentrene enn i butikkhandelen totalt, og fordi netthandelen, som også er i sterk vekst, ikke er en del av beregningen er det rimelig å anta at veksten i butikkhandelen totalt er enda høyere enn beregningen viser.
[1] Med spesialbutikker menes bl.a. sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, parfymerier, bokhandel, gullsmedbutikker, urmakere, fotobutikker, platebutikker, brillebutikker, leketøysbutikker og dyrebutikker.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg saker fra Virke
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Virke
Nordmenn julehandlet til ny rekord på 124 milliarder kroner12.1.2021 13:05:00 CET | Pressemelding
Foreløpige resultater viser at nordmenn økte handelen i november og desember med over 13 prosent, og dermed julehandlet for 124 milliarder kroner. De fysiske butikkene opplevde en vekst på 11 prosent, og netthandelen en vekst på 55 prosent.
Sterkeste desemberprisfall på mat og drikke på fire år11.1.2021 08:46:55 CET | Pressemelding
Nye tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer falt med 2,6 prosent fra november til desember 2020. I samme periode, økte prisene på varer og tjenester generelt med 0,4 prosent.
Virke Reiselivs reisepuls-undersøkelse om folks ferieplaner for 2021: Nå planlegger vi å reise igjen4.1.2021 10:00:00 CET | Pressemelding
6 av 10 planlegger ferie i sommer, og like mange som før har planer om å ta høstferie. Til tross for høyt smittetrykk og strenge smittevernregler, bidrar vaksinegjennombrudd og gode avbestillingsmuligheter til å øke sannsynligheten for utenlandsreiser i 2021.
Virke Reiseliv inviterer til digital pressekonferanse om reiseåret 20214.1.2021 06:30:00 CET | Presseinvitasjon
I dag, mandag 4. januar, fra 10.00 til 11.00
Kan bli straffbart å kjøpe bilvask fra ikke-godkjente virksomheter22.12.2020 06:52:29 CET | Pressemelding
Regjeringen la mandags ettermiddag frem et forslag om å etablere en egen godkjenningsordning for bilvask, dekkskift og dekklagring. Virke Servicehandel mener godkjenningsordningen kan bidra til å redusere det svarte markedet for bilvask med flere hundre millioner kroner per år.
Virke Reiseliv inviterer til digital pressekonferanse om reiseåret 202121.12.2020 06:30:00 CET | Presseinvitasjon
Mandag 4. januar klokken 10.00-11.00.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom