Reduksjon i julehandelen i uke 50, men nå begynner innspurten

– Kalenderforskyvning gjorde at lønns- og pensjonsutbetalinger kom to dager lenger ut i uke 50 i år, enn i fjor. Det gjorde at handelen ble lavere. I tillegg kan dette være et tegn på at mange har vært flinke og handlet julegavene tidlig i år, for å spre handlingen og dermed gjøre det lettere å holde avstand, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, og fortsetter:
– Fra tidligere år vet vi at nordmenn kjøper mest julegaver den siste uken før jul. Hvis prognosene våre slår til vil det bety at det fra fredag til julaften vil handles for 19 milliarder. I innspurten av julehandelen er det viktig at folk fortsetter med å være flinke til å holde avstand og god hånd- og hostehygiene.
Andersen peker på at over 340 000 personer jobber i norsk varehandel, og at en av fire sysselsatte i alderen 15-24 år jobber i varehandelen.
– Norsk økonomi, som er hardt rammet av pandemien, trenger at vi får en sterk avslutning på julehandelen.
Fremdeles sterk vekst for mat og drikke
Kategorien mat og drikke gjorde det sterkt også i uke 50 med en omsetningsvekst på 15,7 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor. Hus og hjem, som har hatt en sterk julehandel frem til uke 50, hadde en vekst på beskjedne 1,8 prosent.
– Rekordresultatene fortsetter for de som lever av det vi putter i kroppen, mens det som lever av det vi putter i hjemmet stagnerer. Det kan tyde på at Ola og Kari legger vekt på å kose seg med god mat og drikke, og har gjort ferdig mye av jobben for å få julestemning i hjemmet, sier Andersen i handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
Kraftig nedgang for klær og sko
I klær-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med hele 21,9 prosent. Omsetningen i spesialbutikkene[1] var 8,1 prosent lavere enn i fjor.
– Færre julebord og mange på hjemmekontor gjør at de som lever av det vi putter på kroppen har tøffe tider, dette er den største nedgangen vi har sett siden uke 46. Spesialbutikkene, som blomsterforretninger, apotek og bokhandler, fikk en skikkelig nedtur i uke 50 etter å ha hatt en god start på julehandelen, sier Andersen.
Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesenter. Fordi kategorien mat og drikke, som er i sterk vekst, utgjør en mindre andel av omsetningen på kjøpesentrene enn i butikkhandelen totalt, og fordi netthandelen, som også er i sterk vekst, ikke er en del av beregningen er det rimelig å anta at veksten i butikkhandelen totalt er enda høyere enn beregningen viser.
[1] Med spesialbutikker menes bl.a. sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, parfymerier, bokhandel, gullsmedbutikker, urmakere, fotobutikker, platebutikker, brillebutikker, leketøysbutikker og dyrebutikker.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
