Redningsselskapets tips for en trygg båtpåske

Påsken betyr sesongstart for de ivrigste båtfolkene. Redningsselskapet er klare til å hjelpe dem som tar ferien på vannet.
Redningsselskapets mannskaper er klare for påsken på vannet. (Foto: Mats Grimseth)

– Våre 53 fast og frivillig bemannede redningsskøyter langs norskekysten har god beredskap inn mot påsken, forteller Tobias Bang-Hansen, direktør for avdeling sjø i Redningsselskapet.

Selv om gradestokken fremdeles viser minusgrader i store deler av landet, begynner aktiviteten å ta seg opp i flere fritidsbåthavner og på opplagsplasser. Påskehøytiden er for mange ensbetydende med klargjøring av båt. Flere bruker også fridagene til å ta årets første båttur.

– Båtfolket skal vite at vi er der for dem, og jeg tror det er ekstra viktig at vi står for en ekstra trygghet når mange skal gjennomføre årets første seilas, sier Bang-Hansen.

Sjekk båt og utstyr før tur

Redningsselskapet gjennomførte over 8000 oppdrag i 2022. Flesteparten av disse oppdragene handler om fremdriftsproblemer, ofte knyttet til motortrøbbel, tekniske feil eller drivstoffmangel.

Mye er gjort med gode forberedelser, og Redningsselskapet anbefaler derfor å bruke litt ekstra tid på service og vedlikehold før sjøsettingen og årets første båttur. Kontroller at kommunikasjonsutstyret om bord fungerer, følg med på værmeldingen og ta med en ekstra kanne med drivstoff. Dette kan utgjøre forskjellen på en god og dårlig dag på sjøen.

Redningsselskapets sjekkliste før og etter sjøsetting:
  • Sjekk motorens olje- og kjølevæskenivå.
  • Kontroller batterispenning og lad batteriet ved behov. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V hvilespenning (uten belastning). 12,3 V indikerer halv kapasitet, mens 12 V indikerer kritisk lav spenning.
  • Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
  • Beveg alle ventiler og se etter lekkasjer.
  • Sjekk ledninger og slanger. Se etter brudd eller slitasje.
  • Sjekk og rengjør drivstoffilteret.
  • Test vinsjer, drev, trimflaps og ror.
  • Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for lekkasje.
  • Sjekk at motoren har stabil kjøling.
  • Gummiimpellere kan bli harde og sprekke når de står tørt. Bruk verksted til å skifte impeller med mindre du er motorkyndig.
  • Sjekk datostempling på utløsermekanisme i redningsvestene.
  • Kall opp nærmeste kystradio for test av VHF-en.

Kan få kuldesjokk

– Selv om det er vår i lufta, er det fremdeles viktig å huske på at det er vinter i vannet, sier Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet.

Faller du ut i vann som er 15 grader eller kaldere, kan du oppleve å få kuldesjokk. Rundt 75 prosent av alle drukningsulykker i Norge skjer etter at en person faller i vannet fra land eller fra båt. Kunnskap om kaldt vann og kuldesjokk kan redde ditt og andres liv.

– Det er viktig å ta gode forholdsregler hvis du skal ut med båt i påsken. Bruk riktige klær for årstiden og husk redningsvest, sier Herlofson.

Her finner du tips til hvordan du klargjør båten til sesongen

Her er noen gode tips og råd om nedkjøling

Tobias Bang-Hansen, direktør for avdeling sjø i Redningsselskapet.
Grete Herlofson, generalsekretær i Redningsselskapet. (Foto: Jonathan Vivaas Kise / Tinagent)

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er ofte de første på stedet når uhellet er ute.