Red Dot design award til Kia XCeed.

Kias crossover XCeed har vunnet designprisen 2020 Red Dot design award i klassen produkt design. Kia har nå totalt 25 Red Dot-priser, etter de vant sin første i 2009.

XCeed er fjerde medlem av Ceed-familien som tildeles prisen. Ceed, Ceed SW og ProCeed ble alle tildelt pris i den prestisjefulle designkonurransen i fjor.

"XCeed er en ny og spennende modell med sportslig design, pratiske egenskaper som høy bakkeklaring, og gode kjøreegenskaper. Mot sommeren kommer den som ladbar hybrid, og det blir veldig bra for det norske markedet», sier Irene Solstad, Direktør for Kia i Bertel O. Steen.

XCeed har flere utmerkelser etter lanseringen i fjor; tidligere i år vant den en iF Design Award, og ble også tildelt den prestisjefulle prisen Det Gyldne Ratt (Das Goldene Lenkrad) i Tyskland i 2019. I tillegg vant den prisen Urban Car of the year i fjorårets Womens World Car of the Year.

XCeed har tatt Ceed-familien i en spennende ny retning, og har samtidig et gjenkjennende og moderne Kia-design. En Red Dot Award er en anerkjennelse til våre europeiske designere, og jeg er stolt over å se at deres innsats belønnes på denne måten”, sier Gregory Guillaume, visepresident design hos Kia Motors Europe.

Kia XCeed

XCeed er en urban crossover som kombinerer de praktiske egenskapene til en SUV med sporty design og engasjerende kjøreegenskaper. Bilen er designet for europeiske kunder på Kias designsenter i Frankfurt. Siden lanseringen høsten 2019 er det solgt mer enn 20.000 biler, og fra 2. kvartal kommer XCeed som ladbar hybrid.

Red Dot design awards
Red Dot Awards deles ut i tre kategorier; produktdesign, merker & kommunikasjon og designkonsept. Juryen består av 40 uavhengige designeksperter, designprofessorer og journalister fra hele verden. I 2020 var det mer enn 6.500 bidrag fra 60 land som vurderes med tanke på innovasjon, kvalitet og funksjonalitet. Red Dot Awards ble startet i 1955 av Design Center i Nordrhein-Westfalen og er i dag en av verdens mest prestisjefulle designkonkurranser.