Reagerer på uttalelsene til tidligere generalsekretær

Motvind Norge stiller seg svært undrende til at Rune Haaland i dag uttaler til enerWE at han stiller sin plass til disposisjon, da engasjementet med Solar Mobil AS v/Rune Haaland er avsluttet.

Som kjent ble det den 20.11.2019 inngått avtale mellom Solar Mobil AS v/Rune Haaland og
Motvind Norge der Rune Haaland gjennom sitt firma ble leiet inn av Motvind Norge til å
ivareta funksjonen som generalsekretær slik denne er definert i foreningens vedtekter.
Avtalen hadde en varighet til 30.4.2020, men ble i mai 2020 forlenget til utløpet av oktober
2020.

Styret i Motvind Norge har ikke lenger tillit til Solar Mobil AS ved dets representant Rune
Haaland. I lys av dette har styret i Motvind Norge besluttet at Solar Mobil AS ved Rune Haaland med umiddelbar virkning skal opphøre å fungere som generalsekretær i Motvind
Norge.

Samtidig tilbakekalles alle fullmakter gitt til Solar Mobil AS og/eller Rune Haaland.
Dette innebærer at Solar Mobil AS og/eller Rune Haaland ikke i noen sammenheng kan representere eller uttale seg på vegne av Motvind Norge. Det kan videre ikke inngås eller avsluttes avtaler for Motvind Norge, og ingen disposisjonsretter Solar Mobil AS og/eller Rune
Haaland måtte ha, enten formelt eller uformelt, kan benyttes.

I diverse medieoppslag går det frem at Rune Haaland påstår han har blitt «instruert av både økonomisjefen og advokaten» til å inkalle til landsmøte i Motvind Norge. Med «økonomisjefen» antas det at Haaland referer til firmaet som har vært Motvind Norge sin leverandør av regnskapstjenester. Med «advokaten» antas det at det refereres til advokat som har representert Motvind Norge i flere saker.

Som det fremgår av Motvind Norge sine vedtekter, så er det Styret som innkaller til landsmøte. Et flertall i Styret, eller 1/3 av medlemmene, kan kreve ekstraordinært landsmøte. Et ekstraordinært landsmøte kan det innkalles til på 3 ukers varsel.
Som kjent kunne ikke planlagt landsmøte avholdes i vår grunnet Covid-19. Styret utsatte derfor landsmøtet til oktober 2020. Styret har gjort vedtak om at det skal innkalles til ekstraordinært landsmøte 31. oktober. Innkallingen til dette landsmøtet er ikke sendt ut, og som det fremgår av vedtektene så er fristen for inkalling til ekstraordinært landsmøte 3 uker.

Motvind Norge har engasjert Advokat Johs. A. Aspehaug, Partner i Advokatfirmaet Øverbø Gjørtz AS, til å håndtere tvisten mellom Solar Mobil AS og organisasjonen.

Spørsmål kan rettes til nestleder i Motvind Norge, Harald Kjelstad. Mobil: 908 35 192

MOTVIND Norge er en demokratisk medlemsorganisasjon som ble stiftet i 2019. Utspringet er motstanden mot de brutale utbyggingene av vindkraft landet rundt. Våre oppdragsgivere er naturarven og våre medlemmer.

MOTVIND Norge ser behov for demokratiske løsninger og tiltak som sparer naturen og befolkninga for skadelige inngrep og tvangstiltak. Vårt mål er å drive fram bærekraftig energiforvaltning og stanse vindkraft.  Vår posisjon er partipolitisk uavhengig.

Vi har en kunnskapsbasert og analytisk tilnærming til klima, natur og miljø. Det er behov for klimaregnskap som viser hvordan tiltak henger sammen og hva som skal til for å skape natur og samfunn i balanse.

Med mer enn 18 500 medlemmer, så er MOTVIND Norge landets raskest voksende natur- og miljøvernorganisasjon.