Rättelse av pressmeddelande: Corline Biomedical AB erhåller godkännande att starta fas 2 i Storbritannien

Det pressmeddelande som skickades ut 2022-11-22 22:29 CET saknade hänvisning till EU:s marknadsmissbruksförordning. Hänvisningen är tillagd i pressmeddelandet nedan, som i övrigt stämmer överens med det tidigare utskickade pressmeddelandet.

Rättelsen lämnades för offentliggörande den 2022-11-22 23:10 CET

Corline Biomedical AB (”Corline” eller ”Bolaget”) meddelar att Storbritanniens hälsovårdsmyndighet MHRA godkänner start av fas 2-studien RENAPAIR 02 i enlighet med den ansökan som Bolaget inlämnat. RENAPAIR 02 avser utvärdera effekten av Renaparin®-behandling av njurar inför transplantation och kommer att utföras på 12 kliniker i Storbritannien, Tyskland och Österrike.

Renaparin® är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation och har tidigare testats i en fas 1-studie på tre transplantationskliniker i Sverige. RENAPAIR 02 avser utvärdera substansens effekt utifrån den primära effektvariabeln glomerulär filtreringshastighet (eGFR) tre månader efter transplantation. Totalt ingår 80 patienter i studien, varav 40 kommer att få aktiv substans och övriga utgör kontrollgrupp. 12 transplantationskliniker i Tyskland, Österrike och Storbritannien deltar.

Inför studiestart i Tyskland och Österrike har Corline inlämnat en ansökan om start av RENAPAIR 02 till den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

Henrik Nittmar, VD i Corline Biomedical AB, kommenterar
”Det är en fantastisk framgång för Corline att vi nu får möjlighet att starta vår fas 2-studie i Storbritannien. Målet med Renaparin® är att förbättra utfallet av njurtransplantation och om vi lyckas kan detta leda till ett bättre liv för väldigt många patienter.”

Vid frågor, vänligen kontakta
Henrik Nittmar, VD
E-post: henrik.nittmar@corline.se

Redeye AB är Corlines Certified Adviser.

Denna information är sådan information som Corline Biomedical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 november 2022.

Corline Biomedical AB, noterat på First North Growth Market (CLBIO), arbetar med den kroppsegna substansen heparin och har utvecklat en portfölj med läkemedelskandidater för användning i anslutning till organ- och celltransplantation. Bolaget är i färd med att inleda fas 2-studier för Renaparin®, en kandidat för vilken Corline har erhållit särläkemedelsdesignering (”Orphan Drug”) i Europa och USA och som är under utveckling för att förbättra utfallet av njurtransplantation. Sedan tidigare ytbelägger bolaget medicintekniska produkter och har bland annat behandlat över 100 000 hjärtstentar som implanterats i patienter. Bolaget har tecknat avtal om samarbete med ett antal nya medicinteknikbolag i USA och Kanada. Läkemedelskandidaterna och de medicintekniska produkterna är baserade på samma grundteknologi.

Amlan International Adds Sales Manager, Distribution Partner and is Granted New Registration of Calibrin-Z in the Philippines29.11.2022 22:41:20 CET | Press release

CHICAGO, Nov. 29, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Amlan International, the animal health business of Oil-Dri® Corporation of America, is pleased to announce exciting new developments for their business in the Philippines. Jayson Fernandez joined Amlan as a sales manager for the Philippines in January 2022 and FJ Wegon Animal Health and Nutrition Inc. is now registered to distribute proven biotoxin binder Calibrin®-Z. Registration is pending of additional high-value feed additives, such as patented Varium®, designed for poultry feed efficiency. The Philippines is the fourth-largest poultry producer in Southeast Asia, producing 1.4 million tons of broiler meat in 2020, and the third-largest swine producer in Asia, producing 1.5 million tons of pork meat. However, these production achievements have not been without challenges. The poultry industry is still recovering from COVID-19 disruptions, and swine repopulation efforts are continuing after African swine fever outbreaks. “As producers in the

Conagen develops high-purity non-GMO sulforaphane by bioconversion29.11.2022 21:23:38 CET | Press release

Commercial production is underway for 2023. Bedford, Mass., Nov. 29, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Expanding on its portfolio of innovative nutritional products through biotechnology, Conagen, announced the development of its 99% high-purity sulforaphane. Made by a proprietary bioconversion technology, the company plans to begin the commercialization path in 2023. Conagen’s bioconversion methods enable the production of sustainable products from many naturally occurring compounds regardless of rarity or small quantities occurring in nature. “As a supplement product, Conagen’s high-purity sulforaphane is appealing to consumers as the levels found in raw vegetables are too low to realize many of its promising health benefits,” said Casey Lippmeier, Ph.D., senior vice president of innovation. “We’re looking forward to expanding the nutritional market by commercializing sulforaphane in 2023.” Sulforaphane has been associated with supporting health benefits against cancer, diabetes, digestion, a