Raskere og billigere tunnelarbeid med roboter
![Dette bildet er tatt av kameraet på robotkjøretøyet. For at roboten skal kunne lokalisere seg selv, gjør den en rekke markeringer (som er de fargede markeringene i bildet) i tunnelen. Disse markeringene brukes av posisjoneringsalgoritmen. Foto: SINTEF](/data/images/00996/bcf9742e-591b-4350-866b-b25564bf8939-w_720.png)
Det er svært kostbart og tidkrevende å inspisere og vedlikeholde aldrende infrastruktur som tunneler, oljeraffinerier og broer, for å møte dagens strenge sikkerhetskrav. Tidligere i høst ble det for eksempel kjent at verdens lengste biltunnel, Lærdalstunnelen, kan bli stengt i et helt år på grunn av oppgraderinger som må gjøres for å møte EUs sikkerhetskrav.
Nylig ble de første testene av en helt ny løsning som kan få slutt på lange perioder med nedstengning, utført i Hellas.
Siden 2020 har 13 selskaper og organisasjoner fra seks land jobbet sammen i det europeiske forskningsprosjektet PILOTING, for å gjøre det lettere å utføre inspeksjon og vedlikehold av sivil infrastruktur. Ved hjelp av roboter og digitale løsninger basert på blant annet sensorer og kunstig intelligens skal prosjektet bidra til at oppgavene kan gjøres mer effektivt og mindre kostbart. SINTEF er prosjektets norske partner.
- Målet med PILOTING er at inspeksjonstiden skal ta 80 prosent kortere tid enn tradisjonelle inspeksjonsprosedyrer. Og ved å bruke robotteknologier er målet å redusere inspeksjonskostnadene med minst 25 prosent, sier seniorforsker og prosjektleder for SINTEFs arbeid i prosjektet, Henrik Lundkvist.
Roboter finner skader i infrastruktur
Det EU-finansierte prosjektet utvikler ti droner og bakkeroboter, som nå har blitt testet i reelle omgivelser. Alle disse robotløsningene skal integreres i en brukervennlig og sikker systemplattform.
Forskerne har blant annet utviklet et robotisert bakkekjøretøy med inspeksjonskamera og lidar-teknologi, som skal brukes til å ta bilder og utføre 3D-målinger i vanskelig tilgjengelig infrastruktur. Kjøretøyet har også med seg en drone som tar detaljerte bilder der det er behov for det. Nå testes det også ut algoritmer, som ved hjelp av data som samles inn under inspeksjonen, gjør det mulig å oppdage feil i strukturen automatisk. Disse algoritmene vil også kunne brukes til overvåking av infrastrukturen over tid og bidra til å forutsi når det er tid for vedlikehold.
SINTEFs forskere har en viktig oppgave i dette arbeidet.
Norsk sensorbasert teknologi
- Vi jobber med utviklingen av en sensorbasert løsning for at bakkekjøretøyene skal kunne lokalisere seg selv i en tunnel, hvor det ikke er tilgang til satellittbasert lokalisering. En slik løsning gjør det mulig å finne ut helt nøyaktig hvor skadene i tunnelen er, og gjør det også enkelt å overvåke skadenes utvikling over tid og finne dem igjen ved nye inspeksjoner, forklarer Lundkvist. Løsningen ble nylig testet i Hellas, og forskerne jobber nå med ny og mer robust design og forbedringer av posisjoneringsalgoritmen før PILOTING-løsningene skal ferdigstilles og testes på nytt i Hellas i 2023.
Takket være FORSTERK-midler fra Norges forskningsråd, vil nå SINTEF bidra til at norske aktører som er interessert i robotisert inspeksjon og autonomi, også kan få teste løsningene og lære av PILOTING-prosjektet.
- Vi ønsker kontakt med flere infrastruktureiere og andre selskaper som jobber med inspeksjon, vedlikehold og autonome farkoster. Vi viser gjerne frem løsningene vi har utviklet og gir mulighet til å teste for å vurdere hvordan de kan videreutvikles og tilpasses nye bruksområder og de spesielle utfordringer vi har i Norge, sier Henrik Lundkvist.
Dette prosjektet har fått støtte fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020 etter tilskuddsavtale nr. 871542.
Fakta om prosjektet PILOTING:
PILOTING består av 13 partnere fra Hellas, Spania, Sveits, Frankrike, Norge og Nederland og ledes av spanske FADA-CATEC. SINTEF representerer Norge i prosjektet.
Løsningene som utvikles i prosjektet består av både flyvende og bakkekjørende roboter, AI-algoritmer for analyse av inspeksjons og et informasjonssystem som gjør at analytikerne forholder seg til samme grensesnitt uavhengig av robotplattform.
Systemene testes og evalueres i tre store pilotprosjekter for tre ulike bransjer, herunder raffineri (olje- og gasssektoren), broer og viadukter, og tunneler (sivil-/ transportinfrastruktursektoren).
SINTEF har fått innvilget FORSTERK-midler fra Norges forskningsråd til prosjektet Autonomous Inspection Hub for å tilrettelegge for bruk av resultater fra PILOTING for norske aktører, hovedsakelig for inspeksjon av tunneler.
Kontakter
Mala Wang-NaveenKommunikasjonssjefSINTEF Digital
Tel:+47 971 90 339mala.wang-naveen@sintef.noBilder
![Dette bildet er tatt av kameraet på robotkjøretøyet. For at roboten skal kunne lokalisere seg selv, gjør den en rekke markeringer (som er de fargede markeringene i bildet) i tunnelen. Disse markeringene brukes av posisjoneringsalgoritmen. Foto: SINTEF](/data/images/00996/bcf9742e-591b-4350-866b-b25564bf8939-w_240.png)
![Seniorforsker i SINTEF og prosjektleder for forskningsinstituttets arbeid i PILOTING, Henrik Lindkvist, ønsker nå kontakt med infrastruktureiere og andre selskaper som jobber med inspeksjon, vedlikehold og autonome farkoster i Norge. Disse kan få mulighet til å teste de nye løsningene for inspeksjons- og vedlikeholdsarbeid i tunneler. Foto: SINTEF](/data/images/00528/d33318b7-272f-4676-8703-be2f9e2b44aa-w_240.jpg)
![Dette prosjektet har fått støtte fra EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horizon 2020 etter tilskuddsavtale nr. 871542.](/data/images/00293/0b441dd5-f664-4ddc-8dc3-279ddacb98ad-w_240.jpg)
Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
SINTEF med nye råd for utforming av grunnskoler26.6.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
Rådene skal sikre at skoleanlegg planlegges og bygges til beste for lokalmiljøet.
Den første H2Science-konferansen er en suksess19.6.2024 12:19:41 CEST | Pressemelding
18. og 19. juni trakk en ny konferanse om hydrogenforskning 132 hydrogenforskere og bransjefolk til Trondheim. Målet med konferansen er å legge til rette for diskusjoner og fremme samarbeid mellom forskere og bransjefolk innen feltet, og på den måten bidra til å realisere en bærekraftig, grenseoverskridende og sektorovergripende økonomi for hydrogen.
Pilotbygg på Svalbard skal bidra til mer sirkulær bruk av byggematerialer18.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Et nytt forskningsprosjekt i EU skal bidra til mer nøyaktig og standardisert informasjon om byggematerialer og deres egenskaper. Målet er mer ombruk i byggenæringen, og SINTEF leder piloten på Svalbard.
SINTEF og Byggtjeneste fortsetter samarbeidet31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Samarbeidsavtalen bidrar til lett tilgjengelig produktdokumentasjon for byggenæringen.
Elektrifisering av sokkelen skjer ikke uten forskning14.5.2024 10:27:43 CEST | Pressemelding
SINTEF Energi støtter regjeringens fornyede innsats for å redusere utslipp på sokkelen, men understreker samtidig forsknings avgjørende rolle i dette arbeidet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom