Rasisme-rapport presenteres for pressen 10. februar

Onsdag 10. februar kl. 10-11.15 vil rapporten «Idrettsglede for alle. Arbeid for mangfold og mot rasisme» bli presentert for pressen på Teams.

Idrettspresident Berit Kjøll. Foto: Pernille Ingebrigtsen

I løpet av våren og sommeren 2020 ble det norske samfunnet og idretten utfordret på manglende bevissthet om og anerkjennelse av rasisme og diskriminering. På NIFs ledermøte 5. juni 2020 ble det vedtatt en egen resolusjon om rasisme, og som oppfølging av denne varslet idrettspresident Berit Kjøll samme måned flere tiltak for å forebygge og håndtere rasisme i norsk idrett.

Ett av disse tiltakene var en kartlegging av hva sentrale organisasjonsledd gjør for å forebygge og håndtere rasisme, samt hva de gjør for å rekruttere mennesker med minoritetsbakgrunn inn i sine styrende organer. NIF engasjerte professor Elsa Kristiansen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) til å gjennomføre kartleggingen, og hun har sammen med førsteamanuensis Lasse Sonne (USN) skrevet rapporten. Til grunn for rapporten ligger en spørreundersøkelse, som alle de 55 særforbundene besvarte.

Program:

• Kl. 10.00-10.10: Introduksjon ved idrettspresident Berit Kjøll.
  • Kl. 10.10-10.40: Professor Elsa Kristiansen og førsteamanuensis Lasse Sonne ved Universitetet i Sørøst-Norge presenterer rapporten.
  • Kl. 10.40-10.55: Håvard B. Øvregård presenterer NIFs arbeid mot rasisme.
  • Kl. 10.55-11.15: Spørsmål fra pressen. Berit Kjøll, Elsa Kristiansen, Lasse Sonne og Håvard B. Øvregård vil være tilgjengelige for å svare på spørsmål.

Øvregård og idrettspresident Kjøll er også tilgjengelige for 1:1-intervjuer etter presseorienteringen. Intervjuønsker sendes skriftlig til kommunikasjonssjef Finn Aagaard i NIF på epost: finn.aagaard@idrettsforbundet.no. Intervjuene vil primært foregå over telefon i tidsrommet frem til kl. 12. For etermedier vil det tilrettelegges for fysiske intervjuer.

Lenke til Teams-møtet.

Velkommen!

Idrettspresident Berit Kjøll. Foto: Pernille Ingebrigtsen

Gratis nettbutikker med #STOPP-produkter til 11 000 idrettslag10.2.2021 14:17:54 CETPressemelding

Norges idrettsforbund og Supporter.no tilbyr nå landets 11 000 idrettslag gratis nettbutikk med egen #STOPP-filial. Dette gir idrettslag en unik mulighet til å skape økte inntekter, samtidig som man skaper bevissthet lokalt rundt kampen mot diskriminering i norsk idrett. 300 nettbutikker er allerede etablert gjennom løsningen, og disse vil få umiddelbar tilgang til sin #STOPP-filial fra lanseringsdato.