Rapportlansering: Styrket hjelp til rusmiddelavhengige – hvordan gikk det?

Vi lanserer sluttrapporten fra evaluering av opptrappingsplanen for rusfeltet. Rapporten viser at det i opptrappingsperioden (2016–2020) har vært en betydelig utvikling på rusfeltet i mange kommuner, men at videre satsing er nødvendig dersom alle med rusmiddelproblemer og deres pårørende skal motta de tjenestene de har behov for. På dette webinaret overrekkes evalueringsrapporten til helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Fafo-webinar med rapportlansering onsdag 23. juni 2021, kl. 09.00–10.00.

Journalister kan ta kontakt om de ønsker å være fysisk tilstede i Fafos auditorium. Umiddelbart etter sendingen vil det kunne stilles spørsmål til statsråd Bent Høie og til forskerne.

Fafo har i samarbeid med Samfunnsøkonomisk analyse og Ipsos følgeevaluert opptrappingsplanen for rusfeltet (2016–2020). På webinaret presenteres funn fra evalueringen, og deretter rettes blikket fremover:

• Hvor bør vi nå rette innsatsen?
  • Hvordan kan tjenestene og tilbudene bli bedre?
  • Og er det fortsatt politisk vilje til å prioritere rusfeltet?

Dette er spørsmål som rettes til vårt panel, bestående av statsråd Bent Høie (H), leder i RIO, Kenneth Arctander Johansen og Helge Eide, direktør for samfunn, velferd og demokrati, KS.

Velkommen v/ møteleder Tone Fløtten, daglig leder, Fafo

Presentasjon av hovedfunn fra sluttrapporten: Inger Lise Skog Hansen, seniorforsker, Fafo og Maja Tofteng, seniorøkonom i SØA

Kort presentasjon av den nasjonale brukertilfredshetsundersøkelsen: Trond Ljøkjell, avdelingssjef i KoRus Midt

Kommentarer og påfølgende dialog om utvikling av rusfeltet fremover:

Bent Høie (H), helse- og omsorgsminister
Kenneth Arctander Johansen, daglig leder, RIO
Helge Eide, direktør for samfunn, velferd og demokrati, KS

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Direktesending fra Fafos youtubekanal, Fafo-tv

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Inger Lise Skog Hansen, seniorforsker, Fafo
Seniorøkonom,
Samfunnsøkonomisk analyse (SØA)