Buypass

Rapport: Tre av fem nordmenn utsatt for phishing

23.11.2020 Oslo - En ny undersøkelse gjennomført av YouGov i samarbeid med Buypass avdekker årsakene til at nordmenn fortsetter å bli frastjålet penger på internett gjennom nettsvindel, kjent som phishing.

- Nesten en femtedel nordmenn har lagt igjen personnummer, kontonummer og annen personlig informasjon på en nettside de ikke aner hvem som eier. Slik får kriminelle tilgang på alt de trenger for å ta pengene til godtroende mennesker som ikke vet hvem de kan stole på. Vi mener derfor det burde bli enklere å se identiteten til aktører på nett, sier Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass.

Undersøkelsen ble gjennomført av 1000 respondenter fra hele Norge tidligere denne måneden. Den viser at nesten alle nordmenn handler på nett, det er bare fire prosent som oppgir at de ikke gjør det.

Dette viser tallene

• 60 prosent har vært utsatt for phishing (syv av ti)
  • 39 prosent sier de ikke alltid føler seg sikre når de handler på nett. (Bare 51 er sikre)
  • 18 prosent har lagt igjen sensitiv informasjon som personnummer og kontonummer på en nettside uten å vite hvem som eier den. (En av fem)

Unge urbane voksne deler oftest sensitiv informasjon
Folk mellom 18 og 19 år er de som oftes legger igjen personsensitiv informasjon på nett. Her svarer 18 prosent ja, nesten dobbelt så høyt som gjennomsnittet. Til sammenligning deler bare to prosent av de over 60 år slik informasjon på nettet. Den største andelen av delingen kommer fra Oslo, der 16 prosent svarer ja, sammenlignet med seks prosent i Trøndelag, den minste andelen.

- Europa taper hele 256 tusen milliarder kroner på nettsvindel i året og Norge er et av de verste landene ifølge EU. Mange tror de eldre er mest utsatt. Men sannheten er at dette fordeler seg ganske jevnt, uavhengig av personlig forbruksvaner. Faktisk er det en liten overvekt av unge voksne som er mer utsatt. Det skyldes mest sannsynlig at disse handler litt oftere på nett enn andre, sier Janne Syversen.

Tumblr skiller seg ut: Statistikken viser også at risikoen for phishing varierer ut fra forskjellige sosiale medievaner. De som ofte bruker det sosiale mediet Tumblr er mest utsatt. Her svarer 86 prosent at de har blitt utsatt for phishing (B1). Til sammenligning er andelen 70 prosent hos de som bruker Pinterest hver måned. Tumblr-brukere er også de som desidert oftest legger igjen bankkontonummer eller personnummer på nettet. Av dem sier 30 prosent at de har lagt igjen denne typen data på en nettside, uten å vite hvem som eier den (B3). Til sammenligning svarer bare ni prosent Facebook-brukere det samme.

Se hele tallgrunnlaget her

Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass AS
M:468 26 082
E: janne.syversen@buypass.no

Om Buypass
Buypass er en ledende leverandør av brukervennlige og sikre løsninger for elektronisk identifikasjon, elektronisk signatur og betaling. Buypass sine løsninger er sentrale for trygg digitalisering i offentlig og privat sektor. Eksempelvis i helsesektoren sikres og signeres millioner av meldinger med Buypass ID-løsninger hvert år. Buypass er den eneste norske godkjente utsteder av SSL-sertifikater, og er en totalleverandør av sikker identifikasjon i den elektroniske verdikjeden. Buypass er en kvalifisert tilbyder av tillitstjenester etter lov om elektroniske tillitstjenester (eIDAS-forordningen) og tilbyr kvalifiserte sertifikater for personer, virksomheter og nettsteder. Buypass er underlagt bransjens strengeste revisjonskrav og sertifisert etter ETSI EN 319 411-1/-2 som utsteder av digitale sertifikater generelt og kvalifiserte sertifikater spesielt. Buypass er også utsteder av kvalifiserte sertifikater for PSD2.

Selskapet er også sertifisert etter kvalitetsstandarden ISO 9001, ISO/IEC 27001 (standard for informasjonssikkerhet), og PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) godkjent.

Buypass AS eies i fellesskap av EVRY AS og Norsk Tipping AS.

Janne Syversen, kommunikasjonsdirektør i Buypass AS

Om Buypass

Buypass
Postboks 4364 Nydalen

22 70 13 00http://www.buypass.no

Buypass er en ledende leverandør av brukervennlige og sikre løsninger for elektronisk identifikasjon, elektronisk signatur og betaling. Buypass sine løsninger er sentrale for trygg digitalisering i offentlig og privat sektor. Eksempelvis i helsesektoren sikres og signeres millioner av meldinger med Buypass ID-løsninger hvert år. Buypass er den eneste norske godkjente utsteder av TLS-sertifikater, og er en totalleverandør av sikker identifikasjon i den elektroniske verdikjeden. Buypass er en kvalifisert tilbyder av tillitstjenester etter lov om elektroniske tillitstjenester (eIDAS-forordningen) og tilbyr kvalifiserte sertifikater for personer, virksomheter og nettsteder. Buypass er underlagt bransjens strengeste revisjonskrav og sertifisert etter ETSI EN 319 411-1/-2 som utsteder av digitale sertifikater generelt og kvalifiserte sertifikater spesielt. Buypass er også utsteder av kvalifiserte sertifikater for bruk i betalingsnettverk iht PSD2. Buypass er definert som Samfunnskritisk Virksomhet innen området «Digital sikkerhet i sivil sektor» med Justis- og beredskapsdepartementet som ansvarlig departement.

Selskapet er sertifisert etter kvalitetsstandarden ISO 9001, ISO/IEC 27001 (standard for informasjonssikkerhet), og PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard) godkjent.

Buypass AS eies i fellesskap av TietoEVRY og Norsk Tipping AS.

Følg pressemeldinger fra Buypass

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Buypass på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Buypass