Rapport for 3. kvartal 2021

Olav Thon Eiendomsselskap hadde en solid utvikling i 3. kvartal, og resultat før skattekostnad ble 1.099 millioner kroner.

Lagunen Storsenter

Resultatet før skattekostnad, verdiendringer og valutaeffekter beløp seg til 512 millioner i 3. kvartal og resultatet hittil i 2021 utgjorde 1.537 millioner kroner.

Olav Thon Eiendomsselskap hadde et solid resultat i 3. kvartal, og de fleste pilene pekte riktig vei, sier Arne B. Sperre, konserndirektør for finans.

Omsetningsvekst på kjøpesentrene

Olav Thon Eiendomsselskap er Norges ledende kjøpesenteraktør med en solid markedsposisjon.  Konsernet har 60 hel- og deleide kjøpesentre i Norge og Sverige, og forvalter i 16 kjøpesentre for eksterne eiere.

I kjøpesenterporteføljen inngår blant annet Norges største kjøpesenter, målt etter omsetning; Lagunen Storsenter i Bergen, og totalt 7 av landets 10 største kjøpesentre.

I 3. kvartal var butikkomsetning i de norske kjøpesentre 2 % høyere enn i 3. kvartal i 2020, og hele 15 % høyere enn i 2019.

– Omsetningstallene viser at kjøpesentrene fortsatt er populære møteplasser for varehandel, servering og opplevelser, også etter pandemien, sier Sperre.

Næringseiendommer består av både sentrale kontoreiendommer og boliger for utleie, for det meste i Oslo-området, og utgjør nå ca. 28 % av konsernets samlede eiendomsverdier.

Investeringer og eiendomsprosjekter

Konsernets tall for netto investeringer i 3. kvartal var 223 millioner kroner.

Konsernets største pågående prosjekt er oppføring av to logistikkbygg på Gardermoen på totalt 46.000 kvadratmeter, som ferdigstilles i 2022.

Olav Thon Eiendomsselskap bearbeider flere større eiendomsprosjekter hvor gjennomføringen avhenger av offentlige tillatelser og markedsforhold. Vi har et godt håp om å igangsette nye prosjekter i 2022 uttaler Sperre.

–  Gjenåpningen av samfunnet har medført en markant oppgang i norsk økonomi, og forholdene i norsk økonomi er i ferd med å normaliseres. Konsernets solide markedsposisjon og finansielle stilling bidrar til at Olav Thon Eiendomsselskap er godt posisjonert for videre lønnsom vekst i tiden fremholder avslutter Arne B. Sperre.

Les rapporten her

Følg webcast torsdag 11 november kl. 10 her

Lagunen Storsenter

Siden starten har selskapet vokst betydelig, og årlig leieinntektsnivå for selskapets eiendommer har økt fra opprinnelig 27 millioner kroner til 3.250 millioner kroner ved inngangen til 2021. Selskapets børsverdi har i samme periode økt fra 200 millioner kroner til 19 milliarder kroner.