Ramme på 2,82 i sykehusene

Lønnsoppgjøret mellom Delta og Spekter endte med en ramme på 2,82 prosent for Deltas medlemmer i sykehusene.

- Nå går oppgjøret videre til forhandlinger i helseforetakene. Først etter det vil vi vurdere om resultatet er godt nok. Dette skjer i en sentral sluttfase, sier Deltas forbundsleder Lizzie Ruud Thorkildsen.

Årets lønnsoppgjør i sykehusene forhandlies i flere faser; først sentralt, så lokalt i de enkelte helseforetak før forhandlingene avsluttes sentralt.

Lokale forhandlinger avgjørende

- De lokale forhandlingene er avgjørende. Hvis vi ikke oppnår nok i de lokale forhandlingene, kan vi gå til brudd i de avsluttende sentrale forhandlingene. Da går lønnsoppgjøret til mekling og vi er forberedt på å gå til streik, sier hun.

De sentrale forhandlingene har så langt sikret Deltas medlemmer minimum 10.000 kr i generelle tillegg.I tillegg er kvelds- og helgetillegg justert slik at Deltas medlemmer i sykehusene får mer betalt for å jobbe ubekvemme arbeidstider.

- Kvelds, natt og helgearbeid er belastende og det er viktig at tilleggene kompenserer for dette. Derfor er vi fornøyd med at vi har oppnådd noe høyere satser i årets oppgjør, sier Lizzie Ruud Thorkildsen.

Mer enn frontfaget

Oppgjøret har en ramme på 2,82 prosent som tilsvarer det medlemmer i kommunal sektor fikk i år og mer enn resultatet i frontfaget som endte på 2,7 prosent1,3 prosent skal fordeles lokalt

- Sykehusene er avhengig av mange ulike yrkesgrupper for å fungere. Våre medlemmer står i førstelinjen i bekjempelsen av Covid19 og pandemien har tydeliggjort viktigheten av deres kompetanse for å ivareta helheten i sykehus og helseforetak, sier Thorkildsen.

-Dagens ansatte og andre som vurderer å utdanne seg til arbeid i helsesektoren, må oppleve at det finnes en fremtid der. Det må oppleves som attraktivt å jobbe på sykehus hvis vi skal klare å rekrutter og beholde ansatte.  Det er så enkelt at uten våre medlemmer stopper sykehusene, sier Delta-lederen.

De lokale forhandlingene skal være gjennomført innen 21.september 2021.

Delta organiserer 90.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.