Rambøll i Gnist-finale for å skape første digitale tilflyttingskommune

Kyst- og fjordkommunen Lebesby i Midt-Finnmark ønsker å bli Norges første digitale tilflyttingskommune, og prosjektet Lebesby 2.0 er en del av innovasjonskonkurransen i samarbeid med DOGA og Nordic Edge. – Denne designkonkurransen treffer blink i forhold til vår SMART-satsing, sier prosjektleder Anita Woll i Rambøll om å være en av to finalister som kjemper om å få videreutvikle Lebesby.

Lebesby har som ambisjon å bli Norges første digitale tilflyttingskommune. De ville ha forslag til nye, digitale måter å få til dialog og samhandling med innbyggerne på.

Gnist er et innovasjonsprogram for distriktskommuner som vil bygge kompetanse og utforske nye samarbeidsmodeller for å fremme utviklingen av fremtidens attraktive, bærekraftige og tilpasningsdyktige lokalsamfunn. Programmet er et samarbeid mellom blant andre Design og Arkitektur Norge (DOGA), Nordic Edge og Innovasjon Norge.

- Rambøll ønsker å være foretrukket samarbeidspartner hos kunder som søker smarte bygg- kompetanse, og bistand innenfor smart byutvikling med miljø og design av bærekraftige løsninger i høysete. Vi ønsker å bidra med smart distriktsutvikling av kommune-Norge. Denne design-konkurransen er innertier i forhold til vår overordnede SMART-satsing, forteller prosjektleder og fageskepert for smart byggteknologi i Rambøll, Anita Woll.

Lebesby kommune har som ambisjon å bli Norges første digitale tilflyttingskommune. Kommunen har ønsket innovative forslag på nye, digitale måter å få til økt dialog og samhandling med innbyggere - både med dem som allerede bor og jobber i kommunen, men også med dem utenfor kommunen som kan være en viktig ressurs i utviklingen av fremtidens Lebesby.

Finaleforslaget består at tre elementer:

• En digital samhandlingsplattform som utvikles sammen med mulige brukere – lokale innbyggere og fraflyttere.
  • En fysisk møteplass og som fungerer som et ledd mellom den digitale og den fysiske verden.
  • Et lystårn som en symbolsk installasjon og landemerke for å representere den digitale tilstedeværelsen i Lebesby.

Juryen begrunner finaleforslaget på denne måten:

Kombinerer digital og fysisk møteplass, spennende og innovativ kobling. Høyt ambisjonsnivå og god forståelse for utfordringen/oppgaven. Positivt med trinnvis utvikling i samråd med innbyggerne.

Endelig vinner blir kåret i september 2021 på konkurransen Nordic edge expo: https://nordicedge.org/expo/

Hva er Gnist?

DOGA og Nordic Edge inviterte høsten 2020 til en innovasjonskonkurranse med mål om å løse utfordringer i norske distriktskommuner, og samtidig fremme bærekraftig steds- og næringsutvikling med utgangspunkt i lokale forutsetninger og muligheter.

I innovasjonskonkurransens første fase ble Lebesby, Lund og Vang sine utfordringer valgt ut, basert på kriterier som innovasjonspotensiale, engasjement og mulighet for skalering. I konkurransens andre fase inviterte vi bedrifter og andre aktører til å komme med innovative forslag på hvordan utfordringene kan løses.

Gnist-programmet er et samarbeid mellom DOGA, Nordic Edge, Distriktssenteret, Innovasjon Norge, Siva, Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP), KS, Travers og Urban Space Lab.

For mer informasjon:

Anita Woll - Fagekspert Smart byggteknologi

M +47 91543736
anita.woll@ramboll.no

Rambøll er et av Norges ledende selskap innen rådgivende ingeniørtjenester, arkitektur og design. I Norge har vi 15 kontorer med om lag 1500 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter.