Rambøll i Gnist-finale for å skape første digitale tilflyttingskommune

Kyst- og fjordkommunen Lebesby i Midt-Finnmark ønsker å bli Norges første digitale tilflyttingskommune, og prosjektet Lebesby 2.0 er en del av innovasjonskonkurransen i samarbeid med DOGA og Nordic Edge. – Denne designkonkurransen treffer blink i forhold til vår SMART-satsing, sier prosjektleder Anita Woll i Rambøll om å være en av to finalister som kjemper om å få videreutvikle Lebesby.

Lebesby har som ambisjon å bli Norges første digitale tilflyttingskommune. De ville ha forslag til nye, digitale måter å få til dialog og samhandling med innbyggerne på.

Gnist er et innovasjonsprogram for distriktskommuner som vil bygge kompetanse og utforske nye samarbeidsmodeller for å fremme utviklingen av fremtidens attraktive, bærekraftige og tilpasningsdyktige lokalsamfunn. Programmet er et samarbeid mellom blant andre Design og Arkitektur Norge (DOGA), Nordic Edge og Innovasjon Norge.

- Rambøll ønsker å være foretrukket samarbeidspartner hos kunder som søker smarte bygg- kompetanse, og bistand innenfor smart byutvikling med miljø og design av bærekraftige løsninger i høysete. Vi ønsker å bidra med smart distriktsutvikling av kommune-Norge. Denne design-konkurransen er innertier i forhold til vår overordnede SMART-satsing, forteller prosjektleder og fageskepert for smart byggteknologi i Rambøll, Anita Woll.

Lebesby kommune har som ambisjon å bli Norges første digitale tilflyttingskommune. Kommunen har ønsket innovative forslag på nye, digitale måter å få til økt dialog og samhandling med innbyggere - både med dem som allerede bor og jobber i kommunen, men også med dem utenfor kommunen som kan være en viktig ressurs i utviklingen av fremtidens Lebesby.

Finaleforslaget består at tre elementer:

• En digital samhandlingsplattform som utvikles sammen med mulige brukere – lokale innbyggere og fraflyttere.
  • En fysisk møteplass og som fungerer som et ledd mellom den digitale og den fysiske verden.
  • Et lystårn som en symbolsk installasjon og landemerke for å representere den digitale tilstedeværelsen i Lebesby.

Juryen begrunner finaleforslaget på denne måten:

Kombinerer digital og fysisk møteplass, spennende og innovativ kobling. Høyt ambisjonsnivå og god forståelse for utfordringen/oppgaven. Positivt med trinnvis utvikling i samråd med innbyggerne.

Endelig vinner blir kåret i september 2021 på konkurransen Nordic edge expo: https://nordicedge.org/expo/

Hva er Gnist?

DOGA og Nordic Edge inviterte høsten 2020 til en innovasjonskonkurranse med mål om å løse utfordringer i norske distriktskommuner, og samtidig fremme bærekraftig steds- og næringsutvikling med utgangspunkt i lokale forutsetninger og muligheter.

I innovasjonskonkurransens første fase ble Lebesby, Lund og Vang sine utfordringer valgt ut, basert på kriterier som innovasjonspotensiale, engasjement og mulighet for skalering. I konkurransens andre fase inviterte vi bedrifter og andre aktører til å komme med innovative forslag på hvordan utfordringene kan løses.

Gnist-programmet er et samarbeid mellom DOGA, Nordic Edge, Distriktssenteret, Innovasjon Norge, Siva, Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP), KS, Travers og Urban Space Lab.

For mer informasjon:

Anita Woll - Fagekspert Smart byggteknologi

M +47 91543736
anita.woll@ramboll.no

Rambøll er et av Norges ledende selskap innen rådgivende ingeniørtjenester, arkitektur og design. I Norge har vi 15 kontorer med om lag 1500 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter.

Rambøll med omfattende kontrakt for Vann- og avløpsetaten i Oslo30.9.2021 11:30:00 CEST | Pressemelding

Når Oslo kommune bygger nye vannforsyningstunneler for å forsyne byen befolkning med rent drikkevann og redusere sårbarheten, skal Rambøll gjennomføre tilstandsregistrering for bygninger og konstruksjoner knyttet til anleggsarbeidene. Prosjektene vil sikre en trygg vannforsyning til Oslos befolkning, også ved svikt i dagens vannforsyning. Dette gjøres ved å bygge en fullgod reservevannforsyning.