Rambøll hjelper Equinor med verdens første solcelle-park til havs

I 2022 skal Equinor teste ut det det første flytende solcelle-anlegget i åpen sjø utenfor Frøya i Trondheim. Rambøll bidrar på det revolusjonerende pilotprosjektet med tverrfaglig ingeniørkompetanse.

I samarbeid med det norske teknologiselskapet Moss Maritime, skal Equinor teste ut anlegget i minst ett år i et av de mest værharde områdene langs kysten. Illustrasjon: Moss Maritime.

Flytende solcelle-anlegg anses å ha et stort potensial innenfor fornybar energi, ved å benytte areal til havs og tilgjengelige vannflater på innsjøer og i vannkraftreservoarer på steder hvor det ellers er mangel på landfast areal.

Equinor skal derfor, i samarbeid med det norske teknologiselskapet Moss Maritime, teste ut anlegget i minst ett år i et av de mest værharde områdene langs kysten. Hensikten er derfor ikke å finne ut hvor mye energi anlegget kan levere, men hvor mye værforholdene påvirker anlegget.

Tjenester i to faser

Rambøll stiller med ingeniør- og teknisk kompetanse til solcelle-anlegget som vil ha en størrelse på 77 ganger 77 meter.

-Vi skal levere tjenester til pilotprosjektet i form av både en konseptsmodningsfase og detaljeringsfase, som innbefatter ingeniørkompetanse innen elektrosystemer, høyspent elektro, solceller, dynamisk analyser og kabler fram til leveranse av solcellepanelene, forteller André Smith, leder for Rambøll Energy Field Development Norge.

Et resultat av samarbeid på tvers av fag og geografi

-Å få bidra på et slikt revolusjonerende prosjekt innenfor fornybar energi er først og fremst veldig motiverende, men er også en fjær i hatten til Rambølls dyktige medarbeidere innenfor energiområdet på tvers av landegrenser. Denne kontrakten er et resultat av godt samarbeid mellom Rambølls eksperter i Norge, Danmark og Tyskland, sier Dag A. Nilsen, Salgsansvarlig i Rambøll Energy Field Development Norge.

For henvendelser om prosjektet:

Andre Smith, Leder av Rambøll Energy Field Development Norge
Tlf. 934 01 816
E-post: andre.smith@ramboll.com

Rambøll er et av Norges ledende selskap innen rådgivende ingeniørtjenester, arkitektur og design. I Norge har vi 15 kontorer med om lag 1500 eksperter, som jobber tverrfaglig på store og små prosjekter.