Ragn-Sells vil investere i Ash2Salt-fabrikk nummer to.

I høst åpner miljøselskapet Ragn-Sells sitt første anlegg som i stor skala skal gjenvinne verdifulle råvarer fra flyveaske. Teknologien som kalles «Ash2Salt» trekker ut cirka 200 kilo salt fra hvert tonn aske som oppstår fra avfallsforbrenning. Ragn-Sells kunngjør nå sine planer om å investere i fabrikk nummer to som er tenkt lokalisert i Sør-Sverige, Sør-Norge eller i Danmark.
Illustrasjon av nytt anlegg

– Det er høy interesse for Ragn-Sells sin nye fabrikk som gjenvinner salter fra flyveaske. Derfor vil vi nå planlegge for anlegg nummer to allerede før den første har åpnet. Nå leter vi etter en kommune med et egnet areal og som brenner for sirkulære løsninger, sier Mikael Hedström, administrerende direktør i Ragn-Sells AB Treatment  & Detox.

Når røykgassene fra forbrenning av avfall renses, dannes flyveaske. Asken inneholder høye nivåer av stoffer som kan være farlige, men også store mengder verdifulle ressurser som kalium, natrium og kalsium i saltform. Ash2Salt-teknologien som er utviklet og patentert av Ragn-Sells innovasjonsselskap EasyMining fungerer slik at miljøgifter fjernes fraasken, mens nyttige råvarer gjenvinnes og kan brukes foreksempel iplast, glass, papir, byggematerialer ogbekjemping av is på veier.

–Hvis vi tar det på alvor å skape et bærekraftig samfunn, må vi bruke de ressursene vi allerede har om og om igjen.Vi ønsker å finne en kommune som er like opptatt av den sirkulære overgangen som vi er. Vi oppfordrer alle kommuner som er interessert, til å ta kontakt, sier Mikael Hedström.

Det nye anlegget vil bidra med:

• Produksjon av salter med et klimaavtrykk mer enn 90 prosent lavere sammenlignet med tradisjonell produksjon
  • En investering i størrelsen SEK 600–700 millioner
  • Et sted mellom 15–20 nye arbeidsplasser i kommunen

Ragn-Sells sitt første anlegg bygges for tiden i Upplands-Bro nordvest for Stockholm. Anlegget vil bli satt i drift i andre halvår 2022 og vil ha kapasitet til å prosessere 150.000 tonn flyveaske hvert år. Fabrikk nummer to skal bygges på et egnet sted i Sør-Sverige, Sør-Norge eller Danmark.

I Sverige produseres det hvert år 300.000 tonn flyveaske av syv millioner tonn avfall som energigjenvinnes for å gi fjernvarme og elektrisitet. Den største delen av svensk flyveaske er så langt sendt til Norge i mangel av mer bærekraftige alternativer. Fra 1 oktober 2021,klassifiserer det svenske Naturvårdsverket som er ansvarlig for eksport tillatelser, ikke lenger dagens behandling av flyveaske i Norge som gjenvinning, men som avhending og deponering. Les avgjørelsen her.

For mer informasjon, vennligst kontakt
Mikael Hedström, Administrerende direktør Ragn-Sells AB Treatment &Detox , +46 (0)70-927 27 56, mikael.hedström@ragnsells.com
Emma Ranerfors, presseansvarlig Ragn-Sells, +46 (0)10-723 24 16, press@ragnsells.com

Bilde av Mikael Hedström, samt andre pressebilder, tilgjengelig for nedlasting og gratis redaksjonell bruk her.

Fakta: Ash2Salt
Når røykgasser renses under avfallsforbrenning, dannes flyveaske, et farlig avfall med høye nivåer av blant annet tungmetaller og klorider. I Ash2Salt-prosessen vaskes flyveaske og tre kommersielle salter ekstraheres fra vaskevæsken: natriumklorid, kaliumklorid og kalsiumklorid. Askerester som gjenstår etter behandling med Ash2Salt trenger ikke lenger å plasseres i dedikerte deponier for farlig avfall.Les mer her.

Illustrasjon av nytt anlegg

Følg pressemeldinger fra Ragn‐Sells AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ragn‐Sells AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ragn‐Sells AS