Radka Toneffs klassiker 'Fairytales' endelig i ny drakt!

I år er det 40 år siden Radka Toneff og Steve Dobrogosz spilte inn Fairytales – albumet som i 2011 ble stemt fram som norgeshistoriens beste av 100 musikere. Men først med denne 40-årsjubileumsutgaven kan vi høre Fairytales i all sin lydlige prakt, slik den ble digitalt lydfestet i Grieghallen, Bergen.
Steve Dobrogosz & Radka Toneff. Foto: Hans Beskow.

Radka Toneff & Steve Dobrogosz: Fairytales (Remaster 2022) - Release 19. august

"Når jeg hører på «Fairytales» i dag, med den nydelige lyden som fyller rommet, er det Radka Toneffs nære tilstedeværelse i tekstuniverset og den lavmælte intensiteten hennes som forfører. Hun treffer de strengene som får eksistensielt alvor til å vibrere vakkert" - Aftenposten, Arild R. Andersen

Hør albumet her

Fairytales har vært en makeløs suksesshistorie helt siden den først utkom som LP i 1982 og som CD fire år seinere. Som en av de første norske digitalt innspilte platene ble den et internasjonalt referansealbum i audiofil/hi-fi-kretser, og fortsatt er Fairytales tidenes mestselgende norske jazzalbum. Men Fairytales har også vært et teknologisk hinderløp som først nå er helt i mål.

På vinylutgaven fra 1982 var enkelte av de fysiske kuttene fra redigeringen av mastertapen svakt hørbare. På CD-versjonene fra 1986 og 2007 holdt ikke overføringene fra mastertape til CD-format fullt ut tilfredsstillende nivå, og først etter år med rekonstruksjon av utgåtte maskiner og prøving og feiling, forelå en lydmessig «perfekt» CD-utgave av Fairytales i 2015. Så viste det seg at denne gjenga musikken i feil tonehøyde. 2015-utgaven ble trukket fra markedet, og arbeidet med 40-års jubileumsutgaven igangsatt.

Endelig er The 40th Anniversary Edition of Fairytales her, med Radka Toneff og Steve Dobrogosz' duo-magi i korrekt tonehøyde, slik den utfoldet seg i Grieghallen og ble lydfestet av Arild Andersen og Tom Sætre i 1982. Radka forlot oss bare et halvt år etter innspillingen, men stemmen, foredraget og fraseringene hennes har aldri sluttet å være her. Nå, med denne nye og korrigerte utgaven av hennes mest kjente og feirede plate, kan vi høre henne nok en gang, og denne gang bokstavelig talt som aldri før.

- Liner notes av Terje Mosnes, Januar 2022

Release: 19.08.2022
Artist: Radka Toneff & Steve Dobrogosz
Tittel: Fairytales (Remaster 2022)
Plateselskap: ODIN
Katalognummer: ODINCD9582 / ODINLP9582

Steve Dobrogosz & Radka Toneff. Foto: Hans Beskow.
LP Cover: Fairytales- Radka Toneff & Steve Dobrogosz. Cover design av Kalina Toneff. Restaurering og design: Nick Alexander.
Cover: Fairytales - Radka Toneff & Steve Dobrogosz. Cover design av Kalina Toneff. Restaurering og design av Nick Alexander.