BankID BankAxeptBankID BankAxept

Rådene som beskytter deg mot BankID-svindel

Del

Når BankID kommuniserer med publikum og gjør endringer i sine produkter og tjenester, er det alltid noen som forsøker å utnytte det. Har du for eksempel mottatt en SMS med beskjed om å åpne en lenke i forbindelse med at din BankID angivelig er sperret? Vel, slike henvendelser er forsøk på svindel og noe du må være obs på.

Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept, gir råd om hvordan du unngår å bli svindlet.
Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept, gir råd om hvordan du unngår å bli svindlet.

Disse henvendelsene kommer ikke nødvendigvis bare på SMS. De kan også komme via e-post eller telefon. En enkel tommelfingerregel er at ingen seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer gjennom telefon, SMS eller e-post. 

«Phishing» kalles det ofte, og det baserer seg i stor grad på tilliten forbrukere har til troverdige merkevarer som for eksempel banken og BankID. Alle kan bli utsatt for slike forsøk, men vi ser at særlig de over 60 år blir utsatt for slike henvendelser. «Olga-svindel» kalles det når svindlerne målrettet angriper eldre som kanskje er mindre datakyndige. Det betyr at det er viktig at alle holder seg oppdatert på hvilke grep som reduserer risikoen for å bli svindlet. 

 – I svindelforsøk på SMS ser avsenderen troverdig ut, mens innholdet virker mistenkelig. De kjennetegnes ofte av at de ber deg følge en lenke for å ordne noe som haster. De inneholder gjerne skrivefeil og en lenke som ser unormal ut, forteller Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept.  

 – På e-post kan det være andre kjennetegn som avslører svindelforsøk. Først bør du sjekke om avsenderadressen ser troverdig ut og er riktig stavet. Du bør også sjekke nettadressene til eventuelle lenker ved å holde musepekeren over. Dersom disse ser mistenkelig ut, anbefaler vi å slette e-posten, fortsetter Thorsheim, som oppfordrer deg til å sjekke med banken dersom du er i tvil om du er blitt utsatt for et svindelforsøk. 


Ta forholdsregler og avslør svindel med disse grepene:
 

  • Aldri oppgi BankID-informasjon til andre, hverken venner, familie eller banken. 

  • Alternativt kan du be en av dine nærmeste veilede deg. Da bør du selv logge inn og taste inn passordet ditt, uten at noen ser det.  

  • BankID eller banken ber deg aldri om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. 

  • Undersøk om du har mottatt e-poster fra samme e-postadresse tidligere. 

  • BankID vil aldri sende ut SMSer som inneholder lenker. Får du en SMS med en lenke fra noen som utgir seg for å være BankID, så er dette svindel. 

  • Bruk et unikt passord for BankID. Bruk gjerne en enkel og positiv setning som er lett å huske. Og du, husk at du kan bruke mellomrom i BankID-passord! Dette vil fungere som et spesialtegn. 

  • Ta heller kontakt med banken din en gang for mye enn en gang for lite om du mistenker svindel. 

Nøkkelord

Kontakter

Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept

Bilder

Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept, gir råd om hvordan du unngår å bli svindlet.
Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept, gir råd om hvordan du unngår å bli svindlet.
Last ned bilde
Til tross for et realistisk utseende, er dialogen uvant og nettadressen er ikke som den skal.
Til tross for et realistisk utseende, er dialogen uvant og nettadressen er ikke som den skal.
Last ned bilde
Svindelforsøk kjennetegnes ofte ved at noen ber deg gjøre noe som haster. I dette tilfellet vil de få deg til å tro at du må følge lenken for å fikse din BankID. Dette er svindel.
Svindelforsøk kjennetegnes ofte ved at noen ber deg gjøre noe som haster. I dette tilfellet vil de få deg til å tro at du må følge lenken for å fikse din BankID. Dette er svindel.
Last ned bilde
Sjekk om innholdet i meldingen ser mistenkelig ut. Selv om avsendernavn ser riktig ut, så vitner både skrivemåte og lenken om at dette er forsøk på svindel. Ta kontakt med banken din om du er i tvil.
Sjekk om innholdet i meldingen ser mistenkelig ut. Selv om avsendernavn ser riktig ut, så vitner både skrivemåte og lenken om at dette er forsøk på svindel. Ta kontakt med banken din om du er i tvil.
Last ned bilde

Om BankID BankAxept

BankID BankAxept
BankID BankAxept
Dronning Eufemias gate 11
0150 Oslo

BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.

BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.

4,3 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.

Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom