Rådene som beskytter deg mot BankID-svindel

Disse henvendelsene kommer ikke nødvendigvis bare på SMS. De kan også komme via e-post eller telefon. En enkel tommelfingerregel er at ingen seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer gjennom telefon, SMS eller e-post.
«Phishing» kalles det ofte, og det baserer seg i stor grad på tilliten forbrukere har til troverdige merkevarer som for eksempel banken og BankID. Alle kan bli utsatt for slike forsøk, men vi ser at særlig de over 60 år blir utsatt for slike henvendelser. «Olga-svindel» kalles det når svindlerne målrettet angriper eldre som kanskje er mindre datakyndige. Det betyr at det er viktig at alle holder seg oppdatert på hvilke grep som reduserer risikoen for å bli svindlet.
– I svindelforsøk på SMS ser avsenderen troverdig ut, mens innholdet virker mistenkelig. De kjennetegnes ofte av at de ber deg følge en lenke for å ordne noe som haster. De inneholder gjerne skrivefeil og en lenke som ser unormal ut, forteller Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept.
– På e-post kan det være andre kjennetegn som avslører svindelforsøk. Først bør du sjekke om avsenderadressen ser troverdig ut og er riktig stavet. Du bør også sjekke nettadressene til eventuelle lenker ved å holde musepekeren over. Dersom disse ser mistenkelig ut, anbefaler vi å slette e-posten, fortsetter Thorsheim, som oppfordrer deg til å sjekke med banken dersom du er i tvil om du er blitt utsatt for et svindelforsøk.
Ta forholdsregler og avslør svindel med disse grepene:
-
Aldri oppgi BankID-informasjon til andre, hverken venner, familie eller banken.
-
Alternativt kan du be en av dine nærmeste veilede deg. Da bør du selv logge inn og taste inn passordet ditt, uten at noen ser det.
-
BankID eller banken ber deg aldri om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon.
-
Undersøk om du har mottatt e-poster fra samme e-postadresse tidligere.
-
BankID vil aldri sende ut SMSer som inneholder lenker. Får du en SMS med en lenke fra noen som utgir seg for å være BankID, så er dette svindel.
-
Bruk et unikt passord for BankID. Bruk gjerne en enkel og positiv setning som er lett å huske. Og du, husk at du kan bruke mellomrom i BankID-passord! Dette vil fungere som et spesialtegn.
-
Ta heller kontakt med banken din en gang for mye enn en gang for lite om du mistenker svindel.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder




Om BankID BankAxept
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
Tæpping med Vipps: – Vil endre betalingsvaner9.12.2024 09:00:20 CET | Pressemelding
Tæpping med Vipps er lansert i tett samarbeid med BankAxept og Thales. – Vipps vil endre betalingsvanene i butikk, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
Black Week 2024: Nordmenn handlet for like mye som i fjor1.12.2024 18:37:29 CET | Pressemelding
Butikkhandelen under Black Week mandag til lørdag, havnet på samme nivå som i fjor. Spesielt onsdagen trakk opp resultatet, med 10 prosent høyere handelsvolum enn fjoråret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom