Rådene som beskytter deg mot BankID-svindel
Disse henvendelsene kommer ikke nødvendigvis bare på SMS. De kan også komme via e-post eller telefon. En enkel tommelfingerregel er at ingen seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer gjennom telefon, SMS eller e-post.
«Phishing» kalles det ofte, og det baserer seg i stor grad på tilliten forbrukere har til troverdige merkevarer som for eksempel banken og BankID. Alle kan bli utsatt for slike forsøk, men vi ser at særlig de over 60 år blir utsatt for slike henvendelser. «Olga-svindel» kalles det når svindlerne målrettet angriper eldre som kanskje er mindre datakyndige. Det betyr at det er viktig at alle holder seg oppdatert på hvilke grep som reduserer risikoen for å bli svindlet.
– I svindelforsøk på SMS ser avsenderen troverdig ut, mens innholdet virker mistenkelig. De kjennetegnes ofte av at de ber deg følge en lenke for å ordne noe som haster. De inneholder gjerne skrivefeil og en lenke som ser unormal ut, forteller Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept.
– På e-post kan det være andre kjennetegn som avslører svindelforsøk. Først bør du sjekke om avsenderadressen ser troverdig ut og er riktig stavet. Du bør også sjekke nettadressene til eventuelle lenker ved å holde musepekeren over. Dersom disse ser mistenkelig ut, anbefaler vi å slette e-posten, fortsetter Thorsheim, som oppfordrer deg til å sjekke med banken dersom du er i tvil om du er blitt utsatt for et svindelforsøk.
Ta forholdsregler og avslør svindel med disse grepene:
-
Aldri oppgi BankID-informasjon til andre, hverken venner, familie eller banken.
-
Alternativt kan du be en av dine nærmeste veilede deg. Da bør du selv logge inn og taste inn passordet ditt, uten at noen ser det.
-
BankID eller banken ber deg aldri om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon.
-
Undersøk om du har mottatt e-poster fra samme e-postadresse tidligere.
-
BankID vil aldri sende ut SMSer som inneholder lenker. Får du en SMS med en lenke fra noen som utgir seg for å være BankID, så er dette svindel.
-
Bruk et unikt passord for BankID. Bruk gjerne en enkel og positiv setning som er lett å huske. Og du, husk at du kan bruke mellomrom i BankID-passord! Dette vil fungere som et spesialtegn.
-
Ta heller kontakt med banken din en gang for mye enn en gang for lite om du mistenker svindel.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder
Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Nå kan du legitimere deg med ID-kort i BankID-appen på Posten og Vinmonopolet11.3.2024 07:59:59 CET | Pressemelding
Med ID-kort i BankID-appen kan du vise legitimasjon med mobiltelefonen. Tjenesten vil i første omgang kunne brukes på Posten og Vinmonopolet.
Tommel opp for digital BankID-hjelp14.12.2023 11:45:38 CET | Pressemelding
Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom