Rabiesfri innen 2030

På verdens rabiesdag markerer Veterinærinstituttet og Dyrebeskyttelsen Norge det globale arbeidet som gjøres for å utrydde rabies. Bli med på webinar og lær mer om arbeidet med å bekjempe rabies.

Disse valpene har blitt vaksinert mot rabies. Foto: Lillian Auliff

Rabies er en virusinfeksjon som overføres fra hund til menneske gjennom infisert spytt. Viruset angriper nervesystemet hos mennesker og dyr. Sykdommen har dødelig utfall hvis behandling ikke blir gitt tidlig.

På verdensbasis dreper rabies rundt 1 person hvert 9 minutt. Massevaksinering av hunder forhindrer smitte til mennesker og vi trenger ikke å vaksinere mer enn 70 prosent av hundepopulasjonen for å stoppe spredning av rabies.

Arrangerer webinar

I anledning verdens rabiesdag 28. september, inviterer vi til et webinar om rabies og hvordan man kan bekjempe denne forferdelige sykdommen. Webinaret er åpent for alle og skjer på Teams kl 18 – 19.

På webinaret blir du bedre kjent med Lillian Auliff, organisasjonsveterinær i Dyrebeskyttelsen Norge. Auliff har vært i Tanzania og vaksinert hunder og vil fortelle om World Rabies Day og organisasjonen Mission Rabies. Hun vil også fortelle om hvordan vaksineprogrammer fungerer i praksis. Vi får også høre fra Hannah Joan Jørgensen, veterinær ved Veterinærinstituttet, som forteller om hvordan rabies kan kontrolleres. Det vil være mulig å stille spørsmål til veterinærene etter foredraget.

-Rabies er utryddet fra store deler av Europa og med litt ekstra innsats kan denne sykdommen utryddes fra resten av verden. Det er utrolig inspirerende å høre historiene til de som har vært og jobbet med rabiesbekjempelse i Afrika. Jeg håper flere vil reise ut og være med på den viktige dugnaden med rabiesbekjempelse, sier Åshild Roaldset veterinær og daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge.

Du kan hjelpe

Dyrebeskyttelsen Norge støtter Mission Rabies sine initiativ rundt om i verden. Så langt er det satt mer enn 1,3 millioner vaksiner og målet er at vår generasjon skal være den siste generasjonen som opplever rabies.

Vaksinering og informasjonsarbeid om forebyggelse av sykdom er med på å bedre dyrevelferden til hunder over hele verden. Når folk ikke lenger blir syke av hunder, trenger de ikke å frykte dem.

Hjelp oss med å utrydde rabiessmitte fra hund, innen 2030! For 200 kroner kan man få 6 vaksinedoser som beskytter både mennesker og dyr mot rabies.

Bli med på møtet onsdag 28. september kl. 18 – 19 så lærer du mer om hvordan rabies kan bekjempes.

Disse valpene har blitt vaksinert mot rabies. Foto: Lillian Auliff

Dyrebeskyttelsen Norge er en landsdekkende dyrevernorganisasjon med 25 lokalavdelinger spredt fra nord til sør. Med over 8500 medlemmer, er vi en av landets største og eneste landsdekkende dyrevernorganisasjon som gir praktisk hjelp til dyr i nød. Siden 1859 har vi arbeidet for at dyr skal bli behandlet med respekt og medfølelse. Dette gjør oss til en av verdens eldste dyrevernorganisasjoner.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Dyrebeskyttelsen Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Important victory for the dogs in the court of appeals20.11.2022 20:57:27 CET | Pressemelding

The Borgarting Court of Appeal in Oslo has on Friday delivered a verdict in the dog breeding case. Like the District Court, the Court of Appeal states that further breeding of the Cavalier King Charles Spaniel with today's genetic material is in violation of the Animal Welfare Act. For the English bulldog, the Court of Appeal sets the threshold higher, and believes that the evidence is not sufficient to uphold the ban from the district court.

Fighting for the Cavalier and the Bulldogs health16.9.2022 12:32:30 CEST | Pressemelding

After The Norwegian Society for Protection of Animals, won the case regarding unethical dog breeding Oslo District Court, we are now ready for the appeal case. Dog breeding practices that are focused on looks have created the biggest animal welfare problem we have in dogs today, and the suffering is enormous. The obsession with breed purity should long ago have been thrown on the scrap heap of history in favour of science and compassion for the well-being of our dogs.